Hopp til hovedinnhold
AF Gruppen

Sikret talenter gjennom gaming

Hvordan rekrutterer man landets beste ingeniører uten å kunne møte dem? Det var utfordringen AF stod overfor da landet nok en gang gikk mot nedstengning i fjor høst. Foran oss hadde vi flere rekrutteringsturneer og konkurranseløpet i AF-kollektivet. Ikke minst var behovet for nye AF-talenter like stort som følge av betydelig vekst i selskapet.

– Situasjonen har påvirket alle våre studentrettede aktiviteter. Vi har ikke fått dratt ut til alle høyskoler og universiteter som vanlig, men AF jakter fortsatt på dyktige studenter, og vi skal fortsette å rekruttere de beste folkene. Derfor har vi måttet snu oss rundt og tenke annerledes dette året, sier Annette Strøno, rekrutteringssjef i AF Gruppen.

Youtubere og gaming

Løsningen på utfordringen ble å satse heldigitalt. Gjennom året har mange AF-ere fått prøve seg som Youtubere, og stilt opp på direktesendinger for å fortelle om AF og besvare studentenes spørsmål. Gjennom konkurransen AF-kollektivet har deltagerne gjennom høsten har fått bryne seg på digitale koder, der hele 1431 studenter har deltatt.

Også finalen som normalt holdes i Trysil gjennom en helg, ble gjennomført på nett.

- Utfordringen er å nå gjennom i mylderet av Teams-webinarer og digitale eventer, og ikke minst skape en opplevelse som blir like god som om man treffes fysisk. Det har vært en nøtt å knekke, forklarer Strøno.

- Vi har utviklet et digitalt univers der studentene skulle samhandle og gjennomføre finaleoppgavene. Spillplattformen er utviklet kun for oss, og med unntak av testrunder for prosjektgruppen, er det ingen andre i verden som har spilt dette før. Studentene fikk med andre ord en helt unik og skreddersydd opplevelse, forteller Strøno.

Spillet Pharao er utviklet i samarbeid med eventbyrået Lyn & Torden og Storyplay, og tar utgangspunkt i oldtidens pyramidebygging i Egypt.

- Det var en krevende og morsom utfordring for studentene, og ga samtidig oss mulighet til å observere deltagernes evne- og ferdigheter, dynamikken i lagspillet og samarbeidet dem imellom, sier rekrutteringssjefen.

Slik var årets finale i AF-kollektivet

Nytt kollektiv i Trondheim

Det var ingeniørstudenter ved skolene OsloMet, Høgskolen på Vestlandet og NTNU i Trondheim som knivet om hovedpremien på i årets finale i AF-kollektivet som ble avholdt i mars. Som jury og observatører deltok personalsjefer fra flere AF-selskaper. Etter mange intense runder var det til slutt NTNU som stakk av med seieren – for andre året på rad.

- Juryen lot seg imponere over alle lagene, men NTNU seilte opp på en helt klar førsteplass. Vi har allerede plukket ut de fem som skal bo i AF-huset, og vi ser frem til å bli enda bedre kjent med gjengen, sier Strøno.

Blant dem er ingeniørstudenten Marcus Moe Jacobsen, som studerer Kybernetikk og Robotikk. Han forteller om en spennende finaledag, og ser frem til å bli bedre kjent med sine nye medbeboere.

– Jeg syntes årets finale overgikk forventningene mine. I løpet av det siste året har jeg dessverre opplevd en del arrangementer som ikke har klart overgangen til digital plattform på en god måte. Det følte jeg virkelig ikke på under AF-kollektivets finale. Opplegget fremsto både gjennomtenkt og gjennomført. Dersom jeg ikke visste det, kunne det nesten virke som om digitalt var planen hele veien!

Også Rikke Andvik Heimdal, som studerer Bygg og miljøteknikk syntes finalen var spennende og gleder seg til å bli bedre kjent med AF gjennom AF Kollektivet.

– Som student setter man selvfølgelig pris på at man får betalt husleien sin. Men jeg meldte meg på konkurransen fordi jeg vil bli kjent med AF Gruppen og jeg vil at de skal bli kjent med meg, noe jeg tror man virkelig har mulighet til med denne premien. For AF-kollektivet er jo ikke bare et gratis kollektiv ett år, vi får jo også mentorer, mulighet til prosjektbesøk og andre goder som kan hjelpe oss karrieremessig, sier Rikke.

Prisvinnende konsept

Siden AF-kollektivet ble lansert for tre år siden, har konseptet vekket stor oppmerksomhet. AF Gruppen har vunnet NM i Employer Branding, også kjent som Magnet Awards, og har lykkes med å sette selskapet på kartet blant studentene.

- Vi ser tydelig på studentundersøkelser at vi har truffet en nerve hos denne målgruppen, og at flere unge ingeniører ønsker å jobbe hos oss. To år på rad har AF klatret til topps som det mest attraktive entreprenørselskapet blant ingeniørstudentene. For AF er dette utrolig gøy, ekstremt motiverende, og ikke minst viktig at vi sikrer oss de aller beste talentene for å møte fremtiden, avslutter Strøno.

Dette er studentene som flytter inn i AF-kollektivet:

Bjørn Bergset, 22 år
Bygg og miljøteknikk - 1 studieår

Simen Bergset, 24 år
Kommunikasjonsteknologi og digital sikkerhet - 3 studieår

Rikke Andvik Heimdal, 23 år
Bygg og miljøteknikk - 4 studieår

Marcus Moe Jacobsen, 23 år
Kybernetikk og Robotikk - 2 studieår

Tonje Tangen, 23 år
Energi og miljø - 3 studieår