Bygg, AF Gruppen

Helsfyrs nye storstue

Hotellets beliggenhet midt mellom Vålerenga kultur – og idrettsarena (Intility Arena), nye boliger og næringsbygg og gravlunden, ser Jørn Olsen, Country Technical Sevices Manager, et større kundegrunnlag. Et utvidet resepsjonsområde med en bistro og sportsbar, skal bidra til at både «Klanen» og de som ønsker et hyggelig treff i forbindelse med en konsert eller kamp føle seg hjemme. Han håper også at bedrifter og beboerne i nærmiljøet vil finne veien til den nye bistro-baren.

Når hotellet åpner den nye delen 2. november satser han på at store møterom med Teamsoppkobling skal være et konkurransefortrinn som også ivaretar smittevern. En ny konferansesal tar inntil 300 personer. Hotellet er Scandics største hotell i Norge med 450 rom, hvorav 197 av dem er nye.

Fra hotellrommene på toppen  kan man høre lyden av musikk eller fotballskåring på Intellity Arena.

Økt omfang

AF Bygg Oslo var også med på å utvide Helsfyr hotell da det ble bygget på og rehabilitert for om lag 13 år siden. Oppdraget som nå er overlevert startet opp i begynnelsen av 2019. Da arbeidene skulle starte var prosjektleder Bård G. Eckmann midt i avslutningen av leilighetsprosjektet, Thurmannskogen. – Det var litt voldsomt i starten med oppstart av både den gamle og nye fløyen samtidig. Vi satte i gang med fullt trykk fra dag en. Inngangen og resepsjonen skulle flyttes samtidig som hotellet var i full drift. Det første vi gikk i gang med var å bygge nytt inngangsparti. Deretter startet arbeidet med å bygge om den gamle delen.

-Oppgradering av eksisterende bygg var godt i gang da Storebrand Eiendomsfond ønsket å kjøpe bygget av Eiendomsspar, forteller Kjartan Gaustadnes, fra Fokus Rådgivning som har hatt ansvar for prosjekt- og byggeledelse på vegne av byggherren, Eiendomsspar.  –Dette medførte at prosjektet økte i omfang og vi fikk flere grensesnitt mellom ulike aktører som vi måtte ivareta. Vi har hatt to totalentreprenører hvorav AF Bygg Oslo hadde ansvar for den største og mest omfattende delen. I forbindelse med salget ble det besluttet at den tekniske infrastrukturen skulle skiftes ut. En viktig endring var også valget om å miljøklassifisere bygget. Vi har hatt ukentlig koordineringsmøte for å håndtere alle grensesnittene. AF har samarbeidet godt med alle involverte og gjort utfordringene enklere for byggherre, sier Pål Vamnes, prosjektdirektør i Eiendomsspar.

En ny konferansesal tar inntil 300 personer.

Flere AF-enheter involvert

AF Bygg Oslos kontrakt innebar foruten nyfløyen og mellombygget, også ombygging av første etasje med utvidelse av restaurantområdet med to tilbygg på hver side, samt et nytt inngangsparti. De delene av møteromsavdelingen som lå i andre etasje er gjort om til nye hotellrom og et utvidet personalområde. Et tidligere spaområde i underetasjen er blitt til moderne treningsfasiliteter. Under begge byggene er det etablert et underjordisk p-anlegg. Det meste av arbeidet har pågått samtidigs om hotellet har vært i full drift. - Det var en styrke at vi hadde med oss Jens Petter Dammen, sier Stian Schjølberg, avdelingsdirektør i AF Bygg Oslo.

-I tillegg har vi hatt flere enheter fra AF inne i prosjektet. AF Decom ble benyttet til rivejobben, Eiqon på råbygg og tømmerarbeider, AF Energi & Miljøteknikk prosjekterte og leverte komplett anlegg for varme- og kjøling, sprinkler og sanitær og AF Maskin på provisorisk el og brakkeutleie. Brannsikringen ble utført av AF-eide Oslo Brannsikring, sier Bård.

Insektshotell på taket

-Råbygget var allerede kommet et stykke på vei da vi startet arbeidet med miljøklassifiseringen BREEAM, forteller Stian Schjølberg.

- Vi var først usikre om det var mulig å starte med sertifisering i et prosjekt som allerede var i gang. Sammen med ekspertise innleid av byggherren fra Asplan Viak og AFs BREEAM ekspert Anastasia Wraa, ble det klart at det var mulig å få til sertifisering i henhold til BREEAM Very Good og BREEAM In Use, sier Kjartan Gaustadnes. –Mange av kravene og kvalitetene var i utgangspunktet allerede til stede som for eksempel nærhet til kollektivtrafikk. Med BREEAM ble det lagt inn andre kvaliteter i belysning inne, etterisolering og utskifting av alle vinduer, bytte av teknisk anlegg, beplantning i uteområder og et insektshotell på taket.

Null fraværsskader

–Med løsningsorienterte entreprenører blir ikke overraskelsene alvorlige for oss som byggherre. Det har vært null fraværsskader. Alle aktørene har hatt et veldig godt SHA- og HMS-arbeid. Det er utført over 200 000 timer uten fravær, tre fjerdedeler av disse timene var utført under AF-paraplyen, sier Pål Vamnes i Eiendomsspar.

-Vi er stolte av å ha bygd hotellet som også er nabo til vårt eget hovedkontor. Det at vi forventet hyppigere besøk og at vi ble fullt med argusøyer, gjorde at vi skjerpet oss litt ekstra, sier Bård.

-Den virkelige stresstesten kommer ikke før Norway Cup neste år da vi forhåpentligvis skal ha 2000 gjester innom hotellet, sier Vamnes.

Stian Schjølberg, avdelingsdirektør og Bård Eckmann, prosjektleder i AF Bygg Oslo  viser frem den nyrenoverte frokosthallen.