Hopp til hovedinnhold
AF Gruppen

Suksess i nytt format

Desember 1986 ble første nummer av AF Posten lansert, med Åsmund
Hansen som redaktør. Åsmund, som var ansatt i daværende AF Oslo
Entreprenør, forteller om bakgrunnen for oppstarten: 

– På den tiden var jeg anleggsleder på prosjektet Lodalen driftsbanegård,
og vi på prosjektet følte at vi trengte et talerør. Det var ikke så mange møteplasser
den gang, og vi følte et behov for å dele informasjon om alt som foregikk rundt i
selskapet. 

Åsmund forteller at AF Posten raskt ble en suksess, og at det var lett å få folk
til å bidra med egne tekster. Både dikt og konkurranser var en del av stoffet, som ble
skrevet på dugnad. 

Sammen med Kaspar Nordmelan, som senere ble administrerende direktør i
AF Spesialprosjekt og AF Anlegg, og sekretær Hege Johnsen utgjorde Åsmund
redaksjonen de første årene. 

– Det var utrolig gøy å jobbe med AF Posten. Jeg er veldig glad i å skrive, og
det var morsomt å være «avismann». Å få frem hva ansatte gjør og tenker, og hvilke
prosjekter vi jobber med, var viktig.  

 

Elin sa nei

Åsmund forteller at til tross for at AF Posten startet som en internavis, så de etter hvert også behovet for å spre kunnskap om selskapet.  Det ble derfor gjort intervjuer med nøkkelpersoner fra bransjen for øvrig, for å spre AF Postens nedslagsfelt og holde potensielle kunder informert. Til slike intervjuer ble anerkjente bransjefolk hyret inn.

Etter at AF Gruppen fusjonerte med Ragnar Evensen i 1997, kom Elin Ramberg inn i redaksjonen, som besto av daværende konsernsjef Per Aftreth i tillegg til redaktør Åsmund Hansen. Elin forteller at det var en morsom tid, men en gang måtte hun sette ned foten.

En tid for alt

Fra 2006 var det kommunikasjonsavdelingen, med Wibecke Brusdal og Linda Strand Jacobsen, som overtok ansvaret for utgivelsene. 

Åsmund Hansen, som fortsatt er i full vigør i AF Anlegg, tenker med glede
tilbake på de 19 årene han satt som redaktør for bladet. 

Når AF Posten nå skal over i digital versjon, innrømmer Åsmund at han syns
det er litt vemodig. Han understreker likevel at han skjønner utviklingen. 

– AF er mer enn en jobb, det er en livsstil. AF Posten handler om oss og
hvordan vi jobber, så det er personlig for meg. Men jeg er sikker på at det blir
bra også på nett, det viktigste er at det fortsatt er et eget synlig sted og at det ikke
forsvinner i alt det andre på nett.

AF Posten er populær

Etter å ha gjennomført en spørreundersøkelse i fjor vår, så kommunikasjonsavdelingen at det var et ønske om å få magasinet over i digital
form. Det var et tydelig skifte fra da tilsvarende undersøkelse ble gjennomført
tre år tidligere.

– Folk oppga både praktiske og miljømessige grunner til at de ønsker å få
bladet digitalt. For oss i redaksjonen vil det gjøre det mulig å kunne komme med
mer oppdatert stoff. De siste årene har det bare vært to utgivelser årlig. Det gjør
det vanskelig å ha puls og aktualitet i AF Posten.  

– Men hva kan vi vente oss av AF Posten på nett?

– Vi har vært opptatt av at vi skal bevare kvaliteten på artiklene. De vil ligge i en
egen portal, og ikke blandes med andre pressemeldinger og småstoff. Vi vil fortsatt
vektlegge de fyldige reportasjene og flotte bilder. Og ikke minst vil det være mulig å
bruke video og levende bilder i mange av sakene. 

Publiseringen vil skje løpende gjennom hele året, og det vil distribueres nyhetsbrev på epost til alle medarbeidere. 

–  I tillegg vil kunder, investorer og andre som er interessert, kunne abonnere på nyhetsbrevene. Vi vil også lettere kunne dele sakene i sosiale medier, der vi ser at vi når mange, sier Knut Ekern. 

–  Vi er klar over at magasinet betyr mye for mange  – hele 80 prosent av de spurte svarte at de likte AF Posten enten godt eller svært godt.  Medarbeiderne oppga dessuten AF Posten om den foretrukne informasjonskanalen i selskapet. Den verdien skal vi forvalte på en god måte videre.