Tunnelutbedring Porsgrunn
Rehabilitering av 860 meter tunnel med riving, bergsikring, ny vann- og frostsikring, etablering av to nye tekniske bygg, og komplett oppgradering av elektro.
Prosjektstatus
Om prosjektet
Porsgrunnstunnelen rehabiliteres for å øke trafikantsikkerheten, spesielt med hensyn til brannsikkerhet og trafikkulykker. Rehabiliteringen er en del av et landsomfattende rehabiliteringsprogram for tunneler.
72 MNOK
Kontraktsum860
meter tunnel
Rehabilitering av Fv. 356 Porsgrunnstunnelen
Statens vegvesen er i gang med et landsomfattende rehabiliteringsprogram for tunneler som også omfatter flere tunneler i Telemark, deriblant fylkesveg 356 Porsgrunnstunnelen.
Målet med utbedringen er å øke trafikantsikkerheten i tunnelen, spesielt med tanke på brannsikkerhet og trafikkulykker, og at tunnelen skal oppfylle kravene i Tunnelsikkerhets-forskriften for fylkesvegtunneler innen 01.01.2020.
I tillegg er det et behov for å utføre tyngre vedlikeholdsarbeider i tunnelen som følge av alder på installasjoner med stadig økende vedlikeholdskostnader for å holde tunnelen i daglig drift.
Arbeidene som utføres:
- Etablering av havari- og stopp-lommer utenfor begge ender av tunnelen. Det bygges her også nye teknisk bygg for å ivareta dagens krav til elektroinstallasjoner.
- Utenfor tunnelens vestre ende etableres et nytt oppsamlingsbasseng for rensing av tunnelvaskevann, samt oppsamling av brannfarlig væske fra eventuelle utslipp inne i tunnelen.
- Det skal bygges nytt vegrekkverk inn mot tunnelen i begge ender. Det utføres i tillegg sikring av enkelte påkjørselfarlige sidehindre inne i tunnelen.
- Utskifting og fornying av vann- og frostsikring gjennom deler av tunnelen. Det utføres tiltak for å unngå drypp og isdannelser i kjørebanen.
- All bergsikring gås igjennom, og det utføres supplerende sikring gjennom store deler av tunnelen.
- Det monteres fullverdig brannventilasjon etter dagens sikkerhetskrav.
- Ny tunnelbelysning monteres inkl. reservebelysning som trer i kraft ved bortfall av strøm.
- Nye nødstasjoner (telefon og brannslokningsapparater) monteres inne i og utenfor tunnelen.
- Evakueringslys monteres på tunnelveggen gjennom hele tunnelen.
- Utenfor tunnelen blir det nødstyringspanel slik at redningsetatene har mulighet for å stanse trafikk og gi meldinger over radio til trafikanter inne i tunnelen.
- Fjernstyrte bommer utenfor tunnelen for stans av trafikk lokalt og fra Vegtrafikksentralen. Disse kombineres med røde blinklyssignaler og kameraovervåkning av innkjøringssonene til tunnelen.
- Nytt nødstrømsanlegg for å ivareta påkrevd driftstid for sikkerhetsinstallasjoner i tunnelen ved strømbortfall.
- Høydehindre for å unngå at kjøretøy med for stor høyde slipper inn i tunnelen.
- Fornying av alt kabelanlegg i tunnelen. Det benyttes brannsikre kabler for vitale sikkerhetsinstallasjoner.
- Dagens detonasjonsporter for tilfluktsromsdelen i midtre del av tunnelen rehabiliteres. Ny belysning settes opp for tilfluktsrommet, samt påkrevd ventilasjonssjakter for dette inne i tunnelen.
Prosjektinformasjon
Kenneth Svendsen
Avdelingsdirektør
AF Anlegg