Hopp til hovedinnhold
null

Tunnelutbedring Porsgrunn

Rehabilitering av 860 meter tunnel med riving, bergsikring, ny vann- og frostsikring, etablering av to nye tekniske bygg, og komplett oppgradering av elektro.

Prosjektstatus

      Apr 2019
      Nov 2019

      Om prosjektet

      Porsgrunnstunnelen rehabiliteres for å øke trafikantsikkerheten, spesielt med hensyn til brannsikkerhet og trafikkulykker. Rehabiliteringen er en del av et landsomfattende rehabiliteringsprogram for tunneler.

      • 72 MNOK

        Kontraktsum
      • 860

        meter tunnel
      AF Gruppen

      Rehabilitering av Fv. 356 Porsgrunnstunnelen

      Statens vegvesen er i gang med et landsomfattende rehabiliteringsprogram for tunneler som også omfatter flere tunneler i Telemark, deriblant fylkesveg 356 Porsgrunnstunnelen.

      Målet med utbedringen er å øke trafikantsikkerheten i tunnelen, spesielt med tanke på brannsikkerhet og trafikkulykker, og at tunnelen skal oppfylle kravene i Tunnelsikkerhets-forskriften for fylkesvegtunneler innen 01.01.2020.

      I tillegg er det et behov for å utføre tyngre vedlikeholdsarbeider i tunnelen som følge av alder på installasjoner med stadig økende vedlikeholdskostnader for å holde tunnelen i daglig drift.

       

      • Tunnelen sett fra utsiden

      Arbeidene som utføres:

      • Etablering av havari- og stopp-lommer utenfor begge ender av tunnelen. Det bygges her også nye teknisk bygg for å ivareta dagens krav til elektroinstallasjoner.
      • Utenfor tunnelens vestre ende etableres et nytt oppsamlingsbasseng for rensing av tunnelvaskevann, samt oppsamling av brannfarlig væske fra eventuelle utslipp inne i tunnelen.
      • Det skal bygges nytt vegrekkverk inn mot tunnelen i begge ender. Det utføres i tillegg sikring av enkelte påkjørselfarlige sidehindre inne i tunnelen.
      • Utskifting og fornying av vann- og frostsikring gjennom deler av tunnelen. Det utføres tiltak for å unngå drypp og isdannelser i kjørebanen.
      • All bergsikring gås igjennom, og det utføres supplerende sikring gjennom store deler av tunnelen.
      • Det monteres fullverdig brannventilasjon etter dagens sikkerhetskrav.
      • Ny tunnelbelysning monteres inkl. reservebelysning som trer i kraft ved bortfall av strøm.
      • Nye nødstasjoner (telefon og brannslokningsapparater) monteres inne i og utenfor tunnelen.
      • Evakueringslys monteres på tunnelveggen gjennom hele tunnelen.
      • Utenfor tunnelen blir det nødstyringspanel slik at redningsetatene har mulighet for å stanse trafikk og gi meldinger over radio til trafikanter inne i tunnelen.
      • Fjernstyrte bommer utenfor tunnelen for stans av trafikk lokalt og fra Vegtrafikksentralen. Disse kombineres med røde blinklyssignaler og kameraovervåkning av innkjøringssonene til tunnelen.
      • Nytt nødstrømsanlegg for å ivareta påkrevd driftstid for sikkerhetsinstallasjoner i tunnelen ved strømbortfall.
      • Høydehindre for å unngå at kjøretøy med for stor høyde slipper inn i tunnelen.
      • Fornying av alt kabelanlegg i tunnelen. Det benyttes brannsikre kabler for vitale sikkerhetsinstallasjoner.
      • Dagens detonasjonsporter for tilfluktsromsdelen i midtre del av tunnelen rehabiliteres. Ny belysning settes opp for tilfluktsrommet, samt påkrevd ventilasjonssjakter for dette inne i tunnelen.

      Prosjektinformasjon

      Prosjekttype: Samferdsel og underjord
      Forretningsenhet: AF Anlegg
      Kunde: Statens vegvesen
      Entrepriseform: Hovedentreprise