Hopp til hovedinnhold

Rehabilitering av Vålerengatunnelen

AF Anlegg rehabiliterer den 832 meter lange tunnelen mellom Etterstad og Kværnerdalen.

Prosjektstatus

      Nov 2019
      Jan 2021

      Rehabilitere og forsterke

      AF Anlegg skal rehabilitere Vålerengatunnelen for Statens vegvesen. En del av arbeidet er å forsterke tunnelen, slik at Bane NOR senere skal kunne bygge flere togspor over tunneltaket. Rehabiliteringsarbeidene vil pågå i perioden januar – desember 2020. I perioden april – desember 2020, vil det ene av tunnelløpene være stengt, slik at tunnelens kapasitet halveres.

      • 301 MNOK

        Kontraktssum

      • 832

        meter med tunnel

      AF Gruppen

      Følgende arbeid skal utføres i forbindelse med rehabiliteringen av tunnelen: 

      * Forsterke tunnelen i forbindelse med Bane NOR sitt prosjekt "Kapasitetsøkning Brynsbakken".  Fjerne gammel betong, forsterke fjellet, tette for vanninnsig og etablere nytt tunneltak og nye vegger.
      * Bygge nye tekniske bygg
      * Bygge ny renseløsning for vaskevann i tunnelen (sedimenteringsbasseng)
      * Oppgradere eksisterende rømningsveier og etablere flere nye
      * Forbedre brannbeskyttelsen
      * Reparere skadet betong
      * Skifte ut det elektriske anlegget

      Les mer om prosjektet på Statens vegvesen sine sider

      Tunnelen åpnet for trafikk i 1987 og 1989 for henholdsvis nordgående og sørgående løp. I sør ender tunnelen på Lodalsbrua, som har videre tilkobling til Ekebergtunnelen, som er en del av Operatunnelen. I nord går tunnelen opp i dagsone ved Etterstad.

      Prosjektinformasjon

      Prosjekttype: Samferdsel og underjord
      Kunde: Statens vegvesen Region øst
      Entrepriseform: Hovedentreprise
      Entreprenør: