AF Gruppen ble tidligere i sommer tildelt kontrakt for området som er omfattet av EPC Drill & Blast, og i dag kunne partene signere avtalen. Oppdraget ble tildelt etter at Bane NOR i januar hevet avtalen med italienske totalentreprenøren Condotte.

- Bane NOR er tilfreds med at AF er valgt til å fullføre dette arbeidet. Denne kontrakten er en viktig brikke for å fullføre prosjektet og vi er godt fornøyd med den innsatsen AF har vist i prosjektet så langt, sier prosjektdirektør Per David Borenstein.

Kontrakten inkluderer gjenstående grunn- og betongarbeid i Ekebergåsen for inngående Østfoldbane, samt Follobanetunnelene fra TBM-entreprisen ut til dagsonen ved Loenga. Arbeidet omfatter blant annet etablering av lining, drenering, pumpestasjon og øvrig grunnarbeid knyttet til ferdigstilling av delprosjektet.

– AF Gruppen er svært fornøyd med å få tillit fra Bane NOR om å ferdigstille det krevende arbeidet. Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet vi har med Bane Nor, sier Morten Grongstad, konsernsjef i AF Gruppen.

Kontrakten har en verdi på ca. MNOK 400 ekskl. MVA

(Ref. børsmelding 10/7).

Follobaneprosjektet er i dag nær 65 prosent ferdig. Tunnelboringen med fire, store tunnelboremaskiner er 75 prosent ferdig. Det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski får Nordens lengste jernbanetunnel. I Ski er blant annet omleggingen av Østfoldbanen og nye Nordbyveien bro fullført og i sommer skal det blant annet legges flere nye spor. Prosjektet som er Norges hittil største innen samferdsel, bygges ut samtidig fra fem anleggsområder og skal etter planen være ferdig i desember 2021.