Bygr er et bergensbasert teknologiselskap som tilbyr en plattform for bedre dialog mellom eiendomsutvikler, entreprenør og ikke minst kjøper. Selskapet støttes av StartupLab og har også fått drahjelp fra Innovasjon Norge.
– Ideen fikk jeg da jeg selv kjøpte ny bolig for litt over to år siden. Jeg opplevde kjøpsprosessen som tungvint og lite oversiktlig og tenkte at dette må det gå an å gjøre bedre, sier gründer og daglig leder Guy Montuelle, som frem til i sommer jobbet som forretningsutvikler i Vipps.

AF Eiendom har over lengre tid jobbet med å styrke kundereisen, og har lenge sett etter et samhandlingsverktøy mellom partene i byggeprosjektet med fokus på brukervennlighet, og som setter kunden først.

– I dag foregår det meste av kommunikasjon via telefon eller e-post, og det er lett å miste oversikt over både tilvalg og kostnader. Det er tidkrevende for både kunden og utbygger. Da Bygr kom på radaren vår med en idé og stort pågangsmot om å utarbeide en løsning som kunne samle all dokumentasjon og kommunikasjon øynet vi raskt mulighet for et samarbeid, forteller Ole Blaauw Johansen, leder for forretningsutvikling i AF Eiendom.

Samarbeider om kundereisen

Foruten AF Eiendom, har Bygr også fått med seg ByBo og Bate boligbyggelag på investeringssiden og som pilotkunder.

– Bygging av nye boliger er en omfattende prosess med mye som skal passes på både fra eiendomsutvikler- og kjøpersiden. Ved å utvikle en god samhandlingsplattform for utbygging av store nyboligprosjekter legger vi til rette for at både eiendomsutvikler, entreprenør og kjøper har full kontroll under hele prosessen, sier Montuelle, og legger til:

– Dette er et samarbeid som gagner alle parter. AF Eiendom får hjelp til å løse problemstillinger knyttet til kundereisen, og Bygr får bransjeinnsikt, mulighet til å teste løsningen gjennom pilotprosjekter i AF Eiendom og en døråpner til bransjen, mener han.

Første pilotprosjekt under planlegging

Bygr lanserer sin plattform allerede i november i år. AF Eiendom og Bygr er i gang med å se på prosjekter der plattformen kan testes.

- Det er svært utviklende for AF Eiendom å få være med og forme morgendagens løsninger, og vi tror dette vil gjøre kjøpsopplevelsen langt bedre for våre kunder. Nå ser vi på kommende prosjekter der løsninger kan tas i bruk og håper vi kommer raskt i gang. Ambisjonen vår er at vi skal ha de mest fornøyde kundene, og da må vi også satse på verktøy som legger til rette for det, sier Blaauw Johansen.