"Hva kan jeg egentlig jobbe med hos en entreprenør?" Det er et av de vanligste spørsmålene ingeniørstudenter stiller oss. I fjor høst inviterte vi derfor norske ingeniørstudenter til å ta jobben til våre ansatte i rekrutteringskampanjen Ta jobben min. I et digitalt AF-univers kunne studentene klikke seg rundt og utforske 10 ulike stillinger, velge en jobb og prøve en arbeidsdag i stillingen. 

De 20 sterkeste kandidatene ble deretter invitert til å teste stillingen i en ukes praksis. I tillegg mottok de et studiestipend på 30 000 kroner hver og har fått være med på ulike faglige samlinger.  Hele 10% av alle norske ingeniørstudenter registrere seg i løsningen og nesten 1000 stykker tok en jobb! Nå er kampanjen hedret med prisen for beste kampanje rettet mot studenter under Magnet Awards.
 
- Det er utrolig hyggelig å få denne anerkjennelsen for arbeidet vi gjør med å tiltrekke oss studenter og nyutdannede. Ekstra gøy er det også når vi ser at kampanjen har gitt god effekt. Hele 30 % av vinnerne har fått tilbud om sommerjobb eller fast ansettelse i etterkant av kampanjen. De øvrige vinnerne er enda tidlig i utdanningsløpet, men vi kommer til å følge opp de også, forteller rekrutteringsansvarlig Annette Strøno.  
 
Tilbakemeldingene ute på karrieredager og bedriftspresentasjoner har vært veldig positive og studentene kommenterer at kampanjen gir det innblikk i arbeidslivet de ønsker. 

- Vi er veldig stolte av våre dyktige AF-ansatte som sporty stiller opp og viser frem jobben sin i alle kanaler, samt alle som har bidratt til å jobbe fram vinnerkonseptet. Et stort takk også til alle studenter som «tar jobben vår». Fortsett med det, sier Strøno.  

Til høsten er AF tilbake igjen med en ny runde Ta jobben min, og 10 nye AF-profiler som er klare til å vise frem sin stilling og arbeidshverdag.