På Grefsen i Oslo bygger AF om Sporveiens verksted og vognhall. Her parkeres nærmere 50 trikker hver natt som skal vaskes, repareres og klargjøres til dagen etter. Samtidig som vognhallen har vært i full drift, har mannskap fra AF Anlegg og underentreprenører skiftet 21 sporveksler, 2600 meter kjøreledning, 1100 meter skinner og montert omkring 300 tonn nye stålkonstruksjoner. I tillegg bygges en helt ny mottakshall for 87 nye trikker. Oslo Sporveier har satt som krav at byggeplassen skal være fossilfri.
- Grefsen Base er et gunstig prosjekt å levere fossilfritt, forteller anleggsleder Hilde Wikesland Flaen i AF Anlegg. Her er det små avstander, det er begrenset hvor store maskiner vi får plass til inne og det finnes mange leverandører å velge mellom. I tillegg får vi en ekstra positiv effekt. Vi jobber mye innendørs og slipper eksos i arbeidsmiljøet.
På Grefsen løser de kravet om fossilfri byggeplass med en kombinasjon av maskiner på HVO-diesel (100% fossilfritt, biobasert diesel.) og elektriske maskiner (hjullaster, lifter etc.) Flaen forteller at de planlegger for en fase av gangen. Samspill og god dialog med byggherre, leverandører og transportører er avgjørende for å lykkes, mener Flaen.
AF har erfaring fra flere bygg- og anleggsprosjekter med fossilfrie eller tilnærmet utslippsfrie byggeplasser. Merkostnader for en fossilfri byggeplass er hovedsakelig knyttet til at biobaserte drivstoffalternativer er dyrere. Drivstoff utgjør likevel svært lite av entreprenørens totalkostnad i de fleste prosjekter.
- Enkelte av våre underentreprenører har fortalt at det å bruke biodiesel i en maskin som er laget for å gå på vanlig diesel, kan føre til en risiko for å miste garanti fra maskinprodusenten. Utover det, så oppleves konseptet fossilfri som uproblematisk, forteller miljøsjef Anastasia Wraa, som likevel påpeker at det kreves kompetanse for å kontrollere dokumentasjon på etisk og bærekraftig opprinnelse av biodrivstoffet.