Stor jobb
– Jeg har holdt på å kjøre meg vill her nede, sier prosjektingeniør Tommy Bjerkhaug.
Han styrer Toyota-pickupen gjennom tunnelgangene under øya Lovön like vest for den svenske hovedstaden. Her er AF Anlegg i ferd med å drive to tunnelløp med tre kjørefelt i hvert løp. Veitunnelene har en profil på 130 kvadratmeter, noe som er rundt 30 prosent større enn vanlige tunnelprosjekter. I tillegg kommer rampetunneler. Totalt skal AFs folk drive 19 kilometer tunneler.
To millioner faste kubikkmeter fjell skal tas ut. Det tilsvarer rundt 3,6 millioner løse kubikk. Prosjektet har ni operative tunnelrigger og fire lastesett for å frakte ut stein. På anleggsområdet er det et eget knuseverk med transportbånd til havnen hvor steinen skipes ut.
AF Gruppen skal ferdigstille entreprisen i mars 2026, mens hele veianlegget skal anlegget åpne for trafikk i 2030.
– Det er en enorm jobb. Vi har ikke så god tid, sier Tommy Bjerkhaug.
– Vi skal bygge store betongkonstruksjoner i fjell, vi skal bygge veianlegg, legge rør og montere festepunkter for vifter. Det er tekniske bygg, pumpestasjoner, sjakter og ventilasjonstårn. Vi leverer alt utenom slitedekke og elektro.