Bygg, AF Gruppen

Et lite stykke Asia i Oslo

Populært konsept

– Mange kaller det lille Venezia her, smiler Finn-Axel Rasmussen.

Han er etableringsdirektør i Sibus AS og jobber med restaurantkonseptet Sumo, som fra før av er etablert i Bergen, Stavanger, Jessheim og Oslo, og snart åpner i Tromsø og Trondheim. Sumo Bjørvika er foreløpig siste skudd på stammen, og Rasmussen bobler av entusiasme.

– Vi er kjempefornøyde. Restauranten har fungert bra under stort trykk. Vi åpnet 26. mai og det har vært fullt ever since, forteller han.

Skreddersøm

Restauranten ligger ved bryggekanten i Bispevika, i et av de særegne byggene som utgjør AF-bygde Vannkunsten. Her er det kanaler mellom husene og trapper ned til sjøen. På bryggene henger kajakker. Ute i bukta er et par ute og padler på SUP-brett.

Fra den andre siden av lokalet kan man kikke over gaten til dronning Sonjas kunstgalleri. Nye forretninger og barer åpner i høyt tempo, og Finn-Axel Rasmussen er oppdatert på det meste som skjer i strøket. Han har tatt plass ved det senkede rommet i restaurant Sumos tatamirom sammen med en blid gjeng fra AF Byggfornyelse som har sørget for innvendige arbeider og innredning.

– Det er vanskeligere å bygge en restaurant enn å bygge andre typer bygg, sier Rasmussen.

– Ingen ting er standard, og tusen ting må spesialdesignes. Men AF var lydhøre og vi hadde en veldig god tone hele veien. Organisasjonen var så lite rigid som det kan bli når man jobber med en entreprenør av den størrelsen, så all honnør til dere, sier han henvendt til prosjektteamet.

Mye teknikk på lite plass

Prosjektleder Amina Hauger, prosjektingeniør Sindre Søfting Vestby og prosjekteringsleder Bastian Solbakken har tidligere jobbet sammen ved Maaemo restaurant og tok med seg erfaringen derfra til restaurant Sumo.

– Det som er komplekst med å bygge restaurant, er at ekstremt mye teknikk skal inn på en liten plass. For eksempel er kjøkkenet her åpent. Det gjør fett og røyk fra matlagingen til en utfordring for inneklimaet, sier Amina Hauger.

– Og vi har nulltoleranse for matlukt i restauranten, sier Rasmussen.

Et annet særtrekk ved å jobbe med en restaurant er at det stilles store krav til listverk og andre detaljer, sier Bastian Solbakken.

– I et kantinekjøkken skal det være greit og funksjonelt, men ikke nødvendigvis så pent. Her skal alt være 100 prosent, forklarer han, og skryter av det gode samarbeidet med leietakeren.

Egen identitet

Restauranten er full av gjennomtenkte detaljer, fra de spesiallagde bordene til tapetet som minner om flettverk og kirsebærtreet som henger fra taket. På vei til toalettene passerer man en betongvegg med sildrende vann, og inne på toalettene venter det som kanskje er den største overraskelsen: Animerte fisker svømmer rundt på skjermer som er montert i gulvet.

Finn-Axel Rasmussen og hans folk bruker samme arkitekt og samme leverandør av storkjøkken, lyd, lys og innredning til alle Sumo-restaurantene. Likevel har hver restaurant sin egen identitet. Det skal ikke være «copy paste», og hver restaurant skal være en unik opplevelse.

Innfridde alle mål

Rasmussen fulgte prosjektet tett i byggeperioden og ble godt kjent med gjengen fra AF.

– Det var et fantastisk miljø på byggeplassen, også under den verste koronatiden. Folk hjalp hverandre, og det var ikke høye stemmer. Vi hadde også sosiale ting underveis og jevnlige sit downs. Det er viktig, for på et sted som dette kan man ikke prosjektere alt på et kontor. Man må ta noen avgjørelser på stedet, forklarer Rasmussen.

– I dette prosjektet var det kort vei fra idé til beslutning, sier prosjektleder Amina Hauger.

Under et kick off ble det satt et felles mål for alle aktørene som var involvert i prosjektet. Målene var:

• Fornøyd kunde = ønske om videre samarbeid
  • God omtale i AF Posten
  • Holde budsjett
  • Mindre enn 10 punkter etter forbefaring til ferdigbefaring, alle fag samlet
  • Overlevere et tilfredsstillende sluttresultat til rett tid uten feil og mangler

– Nå innfrir vi det siste punktet vi ble enige om – å få omtale i AF Posten, ler Finn-Axel Rasmussen.