Bygg, AF Gruppen

Gode boliger, frodige fellesområder

Nylig kunne boligeierne flytte i sine splitter nye boliger på Storebukta-prosjektet. Prosjektet som består av en kombinasjon av rekkehus og leiligheter er tegnet et av arkitektselskapet A-lab for byggherre Solon Eiendom. Boligprosjektet består av 67 leiligheter og 13 townhouse.

-Leilighetene har gjennomgående høy standard med store vindusflater. Toppetasjene har dessuten ekstra takhøyde. Det er lagt vekt på mange tilvalgsmuligheter. Kjøperne har blant annet kunne velge mellom flere typer enstavsparkett og ulike modeller fra den franske kjøkkenprodusenten Mobalpa, sier Stian Mørk, prosjektleder i AF Nybygg som har vært entreprenør.

Felles tun

Byggherre hadde engasjert landskapsarkitektfirma Gullik Gulliksen som har lagt vekt på et stort og åpent gårdsrom med både belysning, beplanting og sittegrupper. – På uteområdene har vi samarbeidet med Sport og Grøntanlegg som har sørget for å følge opp landskapsarkitektens ønske og det er blitt et område som boligkjøperne vil få mye glede av, sier Stian.

-Et grønt tun, en pergola og en sittegruppe vil bli et fint samlingspunkt for de nyinnflyttede beboerne på Storebukta på Kolbotn til sommeren, sier Marianne Andreassen, i Sport og Grøntanlegg. - Det legges mer og mer vekt på planter og trær og områdene rundt boligprosjekter er mer frodige i dag enn tidligere. På Storebukta ble vår oppstart utsatt i forhold til hva som ble planlagt. I stedet for å vente på at områdene var klare, hadde vi tett dialog med AF og flyttet oss dit det var plass. – Koronasituasjonen har bydd på noen utfordringer underveis. Det å ha gode og fleksible samarbeidspartnere som Sport og Grøntanlegg, har vært viktig i sluttspurten, sier Stian.

Skreddersydd fasade

Med sola som skinner over Kantoråsen og trærne som speiler seg i vannet, er dette et av de fineste stedene på Kolbotn. Townhousene har både rød og lys tegl med brent og grå panel. På rekkehusene er det sedumtak.

Storebukta ble bygd med prefabrikkerte råbygg, mens fasadene ble skreddersydd på plassen.

-Fasaden på leilighetsbyggene består av aluminiumsplater og panel på innvendige private balkonger. De ble skreddersydd for å ivareta det arkitektoniske uttrykket og krav til lydisolering. På grunn av koronasituasjonen mangler vi fortsatt noen leveranser av fasadeplater. Vi har satt opp valseplater som erstatning for disse inntil vi får de riktige platene, sier Stian.

Prosjektleder Anders Winther Andersen i Solon Eiendom, sier at Storebukta er blitt et boligkompleks de er veldig stolte av.

– Kombinasjonen av rekkehus og leiligheter rundt et hyggelig gårdsrom mot sør og vest, har blitt virkelig flott. Arkitektselskapet A-lab har tegnet en særegen arkitektur med fasader og balkonger som er veldig forseggjorte. Blandingen av fasadeplater og tegl gir et flott uttrykk. Et stort og åpent indre gårdsrom med blant annet påkostet designbelysning, beplantning og sittegrupper, er lekkert utført av landskapsarkitektfirmaet Gullik Gulliksen, sier Andersen.