Bygg, AF Gruppen

Velkommen hjem

-Det skal være en festdag når boligkjøperen overtar sitt nye hjem, sier Eva Munthe-Kaas, serviceleder i AF Bygg Oslos Ettermarked. Sammen med tre kollegaer har hun ansvar for gjennomføring av overtagelse av nye boliger som AF Bygg Oslo har bygget.

Stor investering

-Kjøp av ny bolig er for mange den største investeringen i livet. Vår oppgave er å sørge for at de føler seg velkommen og godt ivaretatt, sier Eva Munthe-Kaas. En kundekveld eller forbefaring av boligen er ofte første gangen kunden ser sin nye bolig. Dette er også det første møte Eva har med boligkjøperen. I forkant av forbefaringen med kunden, gjennomgår hun selv boligen for å kontrollere at alt er i henhold til det som kunden har bestilt. Sammen med kunden går de gjennom boligen og protokollfører kommentarer og eventuelle avvik i en digital løsning som kunden får tilgang til. I dag er hun på overtagelse med kunde Olav Martin Mofjell på Bekkestua. Protokollen fra forbefaringen gjennomgås og signeres. Deretter overlates nøkkelen til eieren.

3 + 3 tips

Tips ved overtagelse av ny bolig

1. Sett deg inn i hvilke kvaliteter som inngår i kjøpskontrakten
  2. Bruk forbefaringen til å se nøye gjennom boligen. Vær ekstra oppmerksom på det som er synlig så som overflater, fliser, antall kontakter og tilvalg
  3. Husk å overføre penger til megler tre dager før overtagelsesdato slik at nøklene til bolig kan utleveres

Etter innflytting i ny bolig

1. Sett deg inn i FDV og eventuell hurtiguide for din leilighet. Sørg for å sette deg inn i hvilke service- og vedlikehold som kreves slik at du ikke mister retten til reklamasjon
  2. Registrer eventuelle feil eller mangler i portalen du får tilgang til. Da kan du følge din sak og dialogen kan spores
  3. Sett av en tid i året der du går over leiligheten og sjekke dersom det er noe som må vedlikeholdes

Tatt godt imot

– Imøtekommende, raushet og fleksibilitet er de ordene jeg vil bruke på hele denne prosessen. Når det kommer til der jeg bor, er jeg en petimeter. Jeg synes måten AF har tatt oss imot på og gjort de tingene vi har blitt enige om har vært en fornøyelse. Til og med på badet er temperaturen satt slik vi ønsket, sier Mofjell. Selv flytter han fra en gammel Frogner-leilighet fra 1914.

- Dette er den første leiligheten jeg ikke har gjort noe med selv. Frogner-leiligheten strippet jeg ned og bygde opp igjen. Her har jeg kunne fortelle hvordan jeg ville ha det. Detaljer som den lille stripen som markerer overgangen mellom malingen på tak og vegger, er veldig smakfullt gjort, synes Mofjell.

I dette prosjektet gjennomførte AF Bygg Oslo overtagelsene alene uten byggherre. Andre steder ønsker byggherren å være representert med en ekstern takstmann. – Fordelen er at vi har spesialisert oss på gjennomføring av overtagelser slik at kunden kommer til en ferdig bolig. Skulle vi ha oversett noe eller det er mangler følger vi dette opp. Hvis det skulle oppstå noe i etterkant av innflytning, tar vi dette fortløpende det første året. Kundene har fem års reklamasjonsrett når de kjøper ny bolig. Det skal være en trygghet for kjøperne at vi er en stor og seriøs entreprenør, sier hun.

Velkommen hjem

– Det viktigste er at kunden føler seg velkommen i sitt nye hjem og at vi har satt av nødvendig tid for overtagelsen.  På grunn av koronasituasjon, er det satt begrensninger for hvor mange som kan delta og det er selvsagt lagt til rette for godt smittevern, forklarer Eva.

-Siden boliger i dag er mer tekniske enn tidligere, legger vi vekt på en grundig gjennomgang. Vi bruker mest tid på å vise og demonstrere praktisk bruk av boligen, og mindre på tekniske finesser. De tekniske finessene er tilgjengelige i FDV-dokumentasjonen. Dette er en lovpålagt dokumentasjon som inneholder tekniske informasjon om alle produkter som er levert, hvordan de skal driftes eller vedlikeholdes.

-Alt det tekniske her, hadde vi ikke i Frogner-leiligheten for å si det sånn, sier Mofjell-. Jeg må sette meg inn teknologien. Jeg tror jeg skal ha barnebarna til å hjelpe meg, sier han. Eva beroliger han med at sameiet inngår samarbeid med tekniske fag slik at det ikke er så mye som den enkelte må sette seg inn. En hurtigguide gir beboerne oversikt over hva som må vedlikeholdes og følges opp. For eksempel må filteret i aggregatet skiftes to ganger i året.

Boliger må vedlikeholdes

-Det som er nytt for mange er alt tekniske knyttet til varme og ventilasjon. Ofte må man «bo seg inn» i boliger som har vannbåren varme og balansert ventilasjon. Badene blir varmet opp med elektriske kabler som ikke har samme varmebegrensning som fjernvarmeanlegg. Fjernvarmen har som regel 21 grader som minimumskrav i kontrakten. Blir gradene høyere, kan luften bli tørr, sier Eva.

-Flere erstatter radiatorer med gulvvarme og forventer at det skal være samme varme i stuegulvet som på badet. Parketten skal ikke ha en overflate temperatur over 27 grader. Da er det stor fare for oppsprekking på grunn av uttørking av treverket.

-De fleste av oss tar det som en selvfølge at vi må vedlikeholde og gjennomføre service når vi kjøper en ny bil. Til tross for at denne investeringen er betydelig mindre enn en bolig, er mange ikke like bevisst dette. Gevinsten ved å vedlikeholde og gjennomføre nødvendig service på boligen, er at den sannsynligvis vil stige i verdi. Uten service- og vedlikehold av boligen kan man, i verste fall, miste reklamasjonsretten.