Karriere, Min arbeidsdag

Slik lander du drømmejobben i AF

Delta på AF sine studentaktiviteter

Vi syntes det er så gøy å bli kjent med dere, så ikke vær redd for å snakke med oss på stand, stille spørsmål på bedriftspresentasjoner eller å delta i Kampen om AF Kollektivet. Dette er alle veldig gode arenaer hvor dere vil bli kjent med oss og hvor vi vil bli kjent med dere. Selv om dere er mange, legger vi godt merke til deg som er engasjert.

Vis hvem du er i søknaden

Selve utforming av innholdet i søknad og CV er noe man bør tenke på. Ta en ekstra gjennomlesning før du sender dine søknadspapirer for å unngå skrivefeil. Vis gjerne hvem du er, hva du motiveres av og brenner for? Tør å dele hvem du er, henvis gjerne til dine erfaringer og hva du har lært av dem. Det er lov å være personlig og vise humor.

Det er den totale vurderingen som teller

Vi ser selvsagt på karakterer som en del av den totale vurderingsprosessen, men studieretning, faglig bakgrunn, personlige egenskaper, relevant jobberfaring, referanser, verv og utenom faglige interesser er også tungtveiende – og minst like viktig.

Forbered deg godt for å roe nervene

Husk at når man er nervøs, så skjerpes sansene. Nervøsitet er ikke nødvendigvis negativt – det viser bare at dette er noe man virkelig vil. Forbered deg godt, det kan roe nervene. Les deg opp på firmaet du søker deg til. Skriv ned spørsmålene du måtte ha i forkant av intervjuet og lytt til spørsmålene du får. Vær deg selv og husk; vi har vurdert deg faglig kompetent til stillingen ved å ta deg inn på intervju – nå er det opp til deg å vise oss hvem du er, og hvorfor du motiveres av å jobbe i AF.

Tro på deg selv

Til slutt og kanskje det viktigste. Vær tro mot din magefølelse i en jobbsøkerprosess – den tar som regel ikke feil.

Rekrutteringssjef Annette Strøno.