Sjaktene befinner seg i fjellet mellom en bunntunnel og fjellsilo 66 meter under dagnivå. LKAB ønsket mulighet for drift av bandtransportøren under sjaktene mens prosjektet pågikk, samtidig som arbeidet ikke måtte være til hinder for de 8.000 tonn tunge malmtogene som trafikkerer og losser på jernbaneterminalen.
- Vi ønsket å finne løsninger i prosjektet som kunne eliminere de risikoforholdene vi hadde kartlagt innledningsvis, samtidig som vi etterlevde ønsket om å ikke påvirke den ordinære driften på anlegget. I et prosjektgruppemøte kom vi inn på hvordan oppdrett- og subseanæringen løser utfordringer under vann ved hjelp av fjernstyrte ROV’er og vi startet å lete etter en entreprenør som kunne være interessert i å tilpasse denne typen teknologi for bruk på LKAB sitt anlegg, sier Framnes.
AF Decom med sin underentreprenøren Evirex forsto problemstillingen. Etter en workshop i Narvik ble konseptet med en robot som fjernstyrt kunne utføre arbeid i de risikofylte områdene lansert.
- Vi så allerede fra start at dette har mange gevinster. Det er et godt sikkerhetstiltak som faktisk kan spare menneskeliv der det er stor rasfare. I tillegg kan den utføre reparasjoner mens anlegget er i drift, og på den måten spare både tid og penger, forklarer Bøckman.