Hopp til hovedinnhold
Michael S. Nolan/Lindblad Expeditions.
Offshore, AF Gruppen

Topp komfort under ekstreme forhold

Begge skipene er bygd av Ulstein verft på oppdrag fra Lindblad Expeditions, en ledende leverandør av ekspedisjonscruise og opplevelsesreiser.

Cruiseskipene som har fått navnene «National Geographic Endurance» og «National Geographic Resolution», er spesialbygd for å kunne tilby ekspedisjonscruise i arktiske og polare strøk. Cruisene er basert på designløsningen X-BOW. Dette gir mindre motstand i sjøen og forbruker dermed mindre drivstoff.

- Områdene er ofte øde og har mye vær og vind med store temperaturvariasjoner.  Dette stiller strenge krav til stabile ventilasjon- og kjølesystemer, sier Vidar Hungnes, Discipline Leader - HVAC, Production i Ulstein.   

Egenutviklet styringssystem

AF AeronMolliers kontor i Flekkefjord sitter ingeniørene som har designet og levert ventilasjon- og kjølesystemene (HVAC - Heating, Ventilation & Aircondition), kjølemaskiner og proviantanleggene til cruiseskipene. Systemene er driftskritiske fordi de skal sikre et godt inneklima og sørge for en energieffektiv og stabil drift. Det er et omfattende egenutviklet automasjonssystem med overvåking og fjernstyring fra land.

-Måten varme- og kjøling løses på et cruiseskip er annerledes enn på et offshoreskip. Det er høyere krav til komfort og ikke minst til individuelle regulering i hver lugar. Det er også flere fellesområder på et cruiseskip som kunden ønsker at driftes på en energieffektiv måte, sier Fred Arve Normann, prosjektleder i AF AeronMollier.

ABC News fulgte det første av de to cruiseskipene, «National Geographic Endurance» på den første reisen i Antarktis.

Høyeste komfortklasse

Det stilles egne krav til cruiseskip som skal gå i polare, øde områder.

«National Geographic Endurance» som ble overlevert rederiet våren 2020 var det første av de to søsterskipene som oppfylte klassifiseringen «Polar Class (5)». Dette er den strengeste komforklassen som DNV-GL har. Klassifiseringen innebærer økt sikkerhet- og miljøkrav. Tilfredsstilles disse kan skipet gå inn i polarområdene tidligere på våren når naturen er på sitt vakreste. Det betyr mye for en operatør som Lindblad.

-Komfortklassen har krevd mye av ingeniørene som har designet løsningen. Assistansen og integrasjonen som er levert er veldig bra. Vi har fått levert en gjennomtenkt og stabil løsning. Valget av AF AeronMollier er basert på gode erfaring fra flere tidligere prosjekter, sier han.  Skulle det oppstå utfordringer, løses disse raskt og på best mulig måte, sier Hungnes. 

Vidar Hugnes

Nye markedsmuligheter

AF AeronMollier har lang erfaring med å levere ventilasjon- og kjølesystemer både offshore og til marine sektor. Etter en nedgang i nybygg på offshoreskip for en del år siden, utforsket selskapet muligheten til å levere nye og mer energi- og miljøvennlige løsninger til et utvidet marked. Det resulterte blant annet i et egenutviklet system (Aeron Energy Recovery System) som er svært energieffektivt. Systemet er levert til en rekke batteri- og hybrid skip.

- Vårt konkurransefortrinn er at vi har kompetansen vi trenger «inhouse». Vi har egne ingeniører som i tillegg til å designe og programmere løsningen, kjenner til hvilke komforkrav og regelverk kundene må tilfredsstille. Skulle det være behov for assistanse kan vi koble oss opp til skipet via Aeron Connect og løse det meste fra vårt kontor. Alternativet hadde vært å sende serviceingeniører om bord i skipene. Det gjør at vi kan løse utfordringer raskt og effektivt, sier Normann.

Det første skipet, National Geographic Endurance (bygg 312), ble overlevert reder mars 2020. National Geographic Resolution (bygg 316) ble ferdig 2021.

Foto: National Geographic Endurance: Photo credit: Ulstein Group / Marius Ertesvåg