Hopp til hovedinnhold

Enklere hverdag med egenutviklet verktøy

– Stort sett alle verktøy vi bruker i arbeidshverdagen er tilknyttet denne plattformen, noe som gjør det enkelt å forholde seg til, sier Simen Holm Åsheim i AF Bygg Oslo.

Han jobber på prosjektet Drammensveien 126 og forteller at AF-portalen er svært brukervennlig. Systemet har flere funksjoner og er integrert med andre løsninger som Agresso, Personalweb, Clara og konsernrapporteringsløsningen.

Verktøyet er en av flere løsninger som er utviklet internt i AF Gruppen. Avdelingen Innovasjon & Digital har som hovedoppgave å støtte opp under innovasjons- og digitaliseringsinitiativ hos enhetene. Dette gjør de blant annet gjennom å dele kunnskap og erfaringer, og å utvikle digitale løsninger. Målet er å gjøre hverdagen i prosjektene enklere.

– Vi skal fungere som et bindeledd mellom behov eller problemer og mulighetene som finnes der ute. Det handler ikke bare om digitalisering, men også om å finne og skape gode løsninger for fremtiden sammen med prosjektene, forteller Trine Fløtnes, leder for digital produktutvikling.

Forenkler prosjekthverdagen

AF-portalen er et verktøy som skal gjøre administrasjonen av et prosjekt lettere.

– Med denne løsningen skal blant annet HMS-ledere kunne bruke mer tid på det som skaper verdi, heller enn prosesser som tar lenger tid enn de trenger, forteller Fløtnes.

Et eksempel på en slik oppgave er innregistrering av nye medarbeidere på prosjektet, som før kunne ta opp mot én time. Nå kan det ta fem minutter.

– Gjennom portalen kan vi sende en link eller QR-kode til underentreprenør, slik at deres mannskap kan gå gjennom trinnene i innregistreringen og gjennomføre digitale kurs før de kommer til byggeplassen. Dette er en stor fordel og noe vi sparer mye tid på, forteller Simen Østensen fra AF Bygg Oslo.

Mer informasjon på ett og samme sted

– Løsningen gir oss mulighet til å ha kontroll på leverandører, bemanning, status på kursing og kompetanse, og enkel tilgang til annen programvare vi bruker. Dette forenkler hverdagen vår, og gjør det lettere å følge opp medarbeiderne våre, forteller Erik Hedenstad i AF Anlegg, som jobber på prosjekt Østensjøbanen.

Løsningen legger også til rette for at viktig informasjon, som for eksempel gyldig HMS-kort og gjennomføring av sikkerhetsintrokurs, følger medarbeideren fra prosjekt til prosjekt. Dette gjør overgangen til et nytt prosjekt mer sømløs.

Brukergrensesnitt mot fagarbeidere og eksterne

I tillegg til selve portalen, har Innovasjon & Digital utviklet en tilhørende mobilapplikasjon. Denne er fagarbeidernes og de eksternes brukergrensesnitt.

– Det må være enkelt også for fagarbeidere, underentreprenører og leverandører å bruke løsningene vi utvikler. Derfor har vi utviklet AF-appen, der man enkelt kan legge inn informasjon og bruke integrasjonene som er laget for løsningen, forteller Marius Larsen-Asp, utvikler i Innovasjon & Digital.

Applikasjonen finnes på åtte språk.

Støtter prosjektene og brukerne

Innovasjon & Digital jobber for at AF-portalen skal bli så bra at så mange som mulig ønsker å ta den i bruk.

– Vi jobber alltid mot å utvikle gode og nyttige løsninger, som løser et behov for prosjektene og brukerne. Derfor setter vi pris på tilbakemeldinger, om hva som fungerer bra og ikke. Vi er jo til for å støtte enhetene, sier Fløtnes. 

I tillegg til å gi tilbakemeldinger om løsninger som allerede er utviklet, kan alle i AF melde fra om nye idéer og behov gjennom Idéboksen. Her har man også mulighet til å se hva andre har meldt fra om, og stemme på de forslagene som bør tas tak i.

 

"Bruk AF-portalen, så slipper du kluss med innregistreringskabalen"

- Anders Pedersen, HMS-leder Construction City