Billingstad energisentral sees i fjellet under barnehagen og boligblokkene sett fra fugleperspektiv
Miljø, Energi

Fremtidens energisentral bygges ut på Billingstad

I første byggetrinn ble det bygget en 800 kW varmepumpe i sentralen som fordelte varme til 700 boenheter. Nå bygger AF Energi ut energisentralen med ytterligere to varmepumper, slik at samlet kapasitet blir 2 000 kW.

Varmepumpene avlaster strømnettet med 5.6 GWh per år og tilfører varmt vann til 1600 boenheter.  Alternativet til energisentralen ville vært at sameiene satt inn elkjeler i alle blokkene og belastet strømnettet dobbelt så mye.

Beboerne på Billingstad kan dermed skryte av å få varmt vann i springen og oppvarming av boligene med moderne varmepumper som halverer strømforbruket og avlaster strømnettet.

Utnytter bergvarmen

Det skal bores 50 nye energibrønner med mål om en snittdybde på 350 meter per brønn. Hvis forholdene tillater det vil det bores ned mot 400 meter før brønnene avsluttes. Med på laget er Båsum boring som er en samarbeidspartner AF Energi har jobbet med over lang tid. Grunnarbeidene gjennomføres av Isachsen Anlegg AS.

– I områder som dette med mye infrastruktur er det viktig med gode samarbeidspartnere, sier Kjetil Gurholt Evensen, prosjektleder for AF Energi.

Boring av 350 m dype energibrønner
Boring: Stian og Willy Svendsrud i Båsum boring skal bore 50 nye brønner for AF Energi

AF Energi bruker egne fagarbeidere på rør og elektro og med eget prosjekteringsmiljø og logistikksenter i Litauen får de påvirket design og økt bruken av prefabrikkerte løsninger. –Det sparer tid og gir en tryggere arbeidsplass med mindre sveising og transport på byggeplassen, sier Kjetil Gurholt Evensen.

Rørlegger Andrius Stankaitis i energisentralen

Realiserer masteroppgaven

Tonje Tangen er prosjektleder for en av kundesentralene og HMS- og kvalitetsansvarlig på prosjektet. Hun hadde sommerjobb i AF Energi i 2022 og skrev masteroppgave om Billingstad energisentral i 2023. I denne oppgaven analyserte hun dataene fra energisentralen for å optimalisere design og driftsløsninger. I oppgaven poengterer hun at oppvarming av husholdninger står for en stor andel av strømforbruket i Norge.  Energieffektiviserende tiltak i boligsektoren er blitt mer aktuelt på grunn av økende strømpriser og mangel på kapasitet i strømnettet.

– Det er motiverende å få jobbe med energisentralen som jeg analyserte så grundig i masteren, og nå få være med i byggetrinn 2 når vi går fra én varmepumpe med 800 kW til tre varmepumper med 2000 kW kapasitet. I fasen vi er i nå, når det bores energibrønner er det mye arbeid med støymålinger og implementering av støyreduserende tiltak, sier Tonje Tangen.

Tonje Tangen prosjektleder kundesentral og HMS-ingeniør måler støy når Båsum borer nye brønner

Som et hjerte

Fra energisentralen, som er lagt inn i fjellet under barnehagen, går det hovedføringer med varmtvann, til både tappevann og oppvarming til boligblokkene. Totalt skal det være 14 kundesentraler i byggene som fungerer som grensesnittet mellom energisentralen og boligenes interne oppvarmingssystemer.

Energisentralen er hjertet av systemet. Herfra pumpes varmtvann til boligene, og kaldere vann kommer i retur. Til sammen ligger mer enn 10 kilometer med rør i bakken som fordeler varmen til alle boligene.

Med smartere styring og bruk av AI kan energien brukes enda bedre.

Tonje Tangen (energiingeniør) og Kjetil Evensen (prosjektleder) ved Billingstad Energisentral
Ledere: Prosjektleder Kjetil Gurholt Evensen og prosjektleder for kundesentral og HMS- og kvalitetsansvarlig Tonje Tangen leder AF Energi sitt arbeid på Billingstad.

Smart styring

Billingstad energisentral er realisert gjennom et eget energiselskap, Billingstad Energi AS som eies av utbyggere på området, Sandekra AS, JM Norge AS og Ferd Eiendom og Enaktiva AS. Daglig leder Even Gjelsås sier de stadig ser etter forbedringspotensial for å bedre utnyttelsen av energisentralen. Det nyeste er bruken av kunstig intelligens for å optimalisere for ulike paramatere.

– Det nye styringssystemet kan ta imot input fra tredjepartsapplikasjoner. På den måten kan vi for eksempel bruke strømpris og værmeldinger til å optimalisere produksjon og lagring av energi. Det vil øke lønnsomheten og samtidig avlaste strømnettet ytterligere ved at vi forsøker å bruke mindre strøm når alle andre bruker strøm. Nærvarmevarmesentral er dermed vinn-vinn, avslutter Even Gjelsås.

Even Gjelsås daglig leder i Enaktiva og styreleder i Billingstad Energi AS utenfor energisentralen på Billingstad