Karriere

Dykker ned i reelle problemstillinger

Andrine fikk praksis på den nye flyplassen i Mo i Rana. Dan og Sindre dykket ned i AF Gruppens kvartalspresentasjon. Mille har oppholdt seg under Oslo hvor AF bygger nytt vannbehandlingsanlegg, mens Margrethe tilrettela for svømme- og dykkefasiliteter på nye Tøyenbadet.

-          Det jeg synes har vært fint har vært friheten vi har fått. Selv om vi har hatt en liste å følge, så har jeg også kunne gå rundt på byggeplassen alene og gjøre meg kjent, sier Margrethe som til daglig følger ingeniørstudier ved NTNU Trondheim.

Hun tok jobben som driftsleder på Nye Tøyenbadet som AF bygger for Oslo kommune. Margrethe er en av de 20 vinnerne av konkurransen «Ta jobben min» hvor ingeniørstudenter får utforske karrieremuligheter digitalt via et AF-univers og en jobbsimulator, og hvor studentene med de 20 beste besvarelsene får prøve seg i stillingen de likte best i en uke.

-          En stilling som driftsleder kunne jeg godt tenke meg i fremtiden. Det er en stilling som kombinerer det å sitte inne og jobbe med teorier og det å faktisk se det skje i virkeligheten, og det er noe av det fine med jobben.

Vant studentkonkurranse i AF - Sindre og Dan fikk praksisuke hos Konsern Finans

Ingen dummyoppgaver

Dan studerer industriell økonomi på 5. året ved Universitetet i Stavanger. Både han og Sindre, som studerer byggingeniør på 3. året ved Høgskulen på Vestlandet, hadde ønsket seg til Konsern Finans for å få innsikt i risikostyring og strategiarbeidet i AF Gruppen. Buddyene til Dan og Sindre hadde satt opp et intensivt program og valgt ut en uke med mye action.

-          Vi startet uka rett på med presentasjon av programmet og signering av taushetserklæring. Vi fikk tilgang til mye informasjon som betegnes som innsideinformasjon, men som var nødvendig for å kunne gjøre en god jobb den uka vi var der, forteller Sindre.

-          Alt sammen har gått langt over forventningene. Jeg trodde det skulle bli mer teoretisk og mindre inkludert med selve ledelsen, men her fikk vi bryne oss med en gang og fikk jobbe direkte med de som har ansvar for arbeidet, supplerer Dan.

I tillegg til presentasjonen av kvartalsrapporten, har studentene fått jobbe med et oppkjøpscase og deltatt på risikovurdering av et stort tilbud AF planlegger å gi. De har også fått være med å lage en analysepakke for AF Gruppens konsernstrategi fra 2024 – 2028 som vil bli brukt i det videre strategiarbeidet. Prosjektleder Jonas Økland har sammen med en kollega hatt ansvaret for programmet.

-  Det viktigste for oss denne uka var at de fikk bryne seg på ordentlige caser som vi jobber med hver dag. Det har ikke vært noe mål for oss for oss å lage dummyoppgaver for å vise hva som er relevante oppgaver. Hvis ikke Dan og Sindre hadde gjort jobben, så måtte vi gjort det selv, forteller Økland.

Margrethe tok jobben som driftsleder i AF

En kreativ måte å vise frem bransjens karrieremuligheter

HR-sjef og prosjektleder Annette Strønø gleder seg over tilbakemeldingene fra studentene, og er også stolt over å kunne vise frem så mange dyktige medarbeidere i konkurransen. I det spesialdesignede AF-universet på tajobbenmin.no kunne studentene navigere seg mellom prosjekter i byer, fjell og fjorder og møte 10 AF-ansatte som inviterte studentene til å ta deres jobb.

-          I kampanjen prøver vi på en kreativ måte å svare ut det studenter stadig lurer på: «Hva kan vi egentlig jobbe med ute hos entreprenør?» Samtidig får vi vist frem våre unge ansatte i ulike roller. Noen helt i starten av karrieren og andre som har fått enda mer lederansvar.

En av de 1000 studentene som valgte en jobb, gikk videre i jobbsimulatoren og til slutt sto igjen som en av vinnerne er NTNU-studenten Andrine fra Svolvær som går sivilingniør master med bærekraft, arbeidsmiljø og sikkerhetsledelse. Hun flyttet inn på brakkene i Mo i Rana og har arbeidet en uke som HMS-ingeniør i prosjektet som bygger ny lufthavn.

-  Jeg har også fått meg sommerjobb her. Det er en veldig hyggelig gjeng og et veldig bra opplegg hvor man får et lite nettverk og muligheter videre. Det hjelper nok å ha vært med i konkurransen, fortalte Andrine til Rana Blad tidligere i år.

«Spennende jobber som venter på oss»

Mille tok jobben som BIM-koordinator på Huseby hvor AF Gruppen bygger nytt vannbehandlingsanlegg for Oslo kommune. Mille har fått overvære støp av betongkonstruksjoner til nye store vannbassenger som skal fylles med vann og stå klare når ny vannreserveløsning i Oslo står ferdig i 2027. Hun har deltatt i flere samhandlingsmøter hvor man går inn i digitale modeller og diskuterer, for så å kjøre inn i tunnelene og se hvordan det blir til i virkeligheten.

-          Det har vært utrolig kult å få se hvilke store dimensjoner som er inne i tunnelen og hva som blir til her under Oslo.

Mille er glad for å få praksisuke allerede i 2. klasse, så tidlig i studieløpet.

-          Det gjør at jeg får se hvilke muligheter jeg har som ferdigutdannet, og ikke minst hvor utrolig mange spennende jobber som er her ute og venter på oss.

Om Ta jobben min

• AF Gruppens studentkonkurranse for ingeniørstudenter ved 13 universiteter og høyskoler i Norge
  • Konseptet er arvtager til AF-kollektivet som AF arrangerte fra 2018 til 2023
  • Vinnerne får praksisplass, studiestipend på kr. 30.000,- og faglig og sosialt påfyll gjennom to samlinger.
  • Mange av de 20 vinnerne har også fått sommerjobb i AF
  • Ny runde av "Ta jobben min" starter opp i september 2024