Offshore, AF Gruppen

Drukner varmen i sjøvann

Hurtiglading av de elektrifiserte Nesoddfergene skal skje på under ti minutter. Når batteripakken på 4 MW skal lades på så kort tid, betyr det samtidig at den må «kvitte seg med» hele 140 KW med varme.  Normalt ville fjerning av denne varmen skje med kjølemaskin som generer en energibruk på hele 50 KW. AF AeronMollier har levert en teknisk løsning som ved hjelp av sjøvann gjør det mulig å fjerne varmen med kun bruk av 3 KW.

Det er rederiet Norled som drifter ferjesambandene i Oslofjorden. Prosjektleder for de elektriske ferjene, Jarle Myrbø, sier han hadde stort fokus på å få oversikt over underleverandørmarkedet.

- For å realisere prosjektet måtte jeg være trygg på at alle leverandørene, enten de leverte kjøle- eller batterikonsepter, hadde ett felles mål. Jeg var overbevist om at prosjektet ville bli realisert. Samtidig var jeg sikker på at vi måtte bruke teknologi og løsninger som ikke var tatt i bruk tidligere, sier Myrbø.

-Når det gjaldt det kjøletekniske forespurte jeg flere aktører i Norge. Jeg innså etter hvert at det var mange av de kjente leverandørene som ikke hadde nok kunnskap om det som skulle løses. Utfordringen var å få til sammensetningen mellom håndtering av varme og kulde og et styringssystem. Da jeg møtte to representanter fra AF AeronMollier forsto jeg raskt at de kunne mer enn de andre konkurrentene. Vel så viktig var det at de både var tilpasningsdyktige og løsningsorienterte, sier Jarle Myrbø, prosjektleder i Norled.

Elektrifisert fergene først

Høsten 2019 leverte AF AeronMollier en ny varmepumpe- og ventilasjonsløsning til fergene til Norled. Løsningen var banebrytende fordi den utnytter overskuddsvarme fra batteriene om bord og henter energi fra sjøvann. Dette gjør at skipet og passasjerene kan holdes varme om vinteren og kalde om sommeren med sjøen som energikilde.

-Sluttkunden Ruter er veldig fornøyde. De elektriske Nesoddfergene har fått mye omtale, selv om ikke alle forstår de tekniske finessene bak løsningen, sier Myrbø.

Størrelsen på batteripakken til fergene tilsvarer batteriene fra 20 Teslaer eller 50 Nissan Leaf. Når ladingen starter er batterinivået ca. 40%, ladingen foregår i 6-7 minutter og fyller batteriet til ca. 70 prosent. Dette er et batteri nivå som avgir minst mulig varme, og som fører til lengre levetid.

-Dette er et helt genialt konsept både for miljø og økonomi. Batteriet er den dyreste enkeltkomponenten i hele ombyggingen av båtene. Til gjengjeld har batteriet ti års garanti. Vi bruker vanlig elektromotor med ingen bevegelige deler. Kostnadsmessige brukes mellom 160 og 180 kroner i timen for å flytte en båt med 600 personer. Med diesel er kostnaden ti-gangeren, forteller Myrbø.

Kjøles ned av sjøvann

I ladeløsningen som nå leveres brukes sjøvannet for å kjøle ned og «kvitte seg» med overskuddsvarmen. Løsningen bygger på samme prinsipper som fjernkjøleanlegg i bygg.

-Fordelen med å bruke kaldt sjøvann er at en ikke behøver å bruke energi på å kjøle ned vannet, fordi på så stor dybde holder sjøvannet seg kjølig året rundt. I AF AeronMolliers løsning skjer kjøling av ladestasjonen via en kollektor som senkes ned på sjøbunnen, forteller Morten Staddeland i AF AeronMollier.

Jarle Myrbø i Norled visste at ladesystemet ville by på utfordringer.

- Da var det viktig å ha en leverandør som kunne manøvrere seg rundt disse. Et ladeanlegg med disse effektene, ville medføre en del overskuddsenergi i form av varme som måtte fjernes. Da var AF AeronMollier raske til å finne løsninger, sier Myrbø.

Tilsvarende løsning leveres nå til åtte av Norleds ladestasjoner. Først ute er Mannheller og Fodnes ferjekai.

-Løsninger er oppe og går i dag. Alt ble levert og fungerer. Det er helt topp. For oss betyr det at vi har en underleverandør som gjør at vi kan sole oss i glansen over å være fremoverlente og grønne, sier Myrbø.