Når publikum igjen kan beundre Nasjonalmuseets omfattende samling av norsk og utenlandsk kunst i det splitter nye museumsbygget på gamle Vestbanen, går de på gulv, under tak og innenfor vegger som er bygget og montert av AF Byggfornyelse og deres underentreprenører.
Vi snakker vegger og fasader i skifer fra Oppdal, der lag av sand, leire og grus presset sammen gjennom tusenvis av år, skaper liv i steinen. Nyanser av grått skimrer i skiftende mønstre, som egne kunstverk i seg selv.
Gulvene i samlingsutstillingen er i lys eik, og i Lyshallen støpt betong med lysitt fra Sørlandet. Ellers tysk kalkstein, müschelkalk, i publikumsarealene. Og forresten, det er faktisk marmor i bygget også – på gjestetoalettene, rundt vinduene i samlingsutstillingen og i det utvendige glasset i Lyshallen. Gjennom hele bygget er det lagt inn kontraster. Mellom lyst og mørkt. Mellom høyde og bredde. Mellom ulike materialer.
– Det er blitt fint, til tross for at det har vært krevende, sier prosjektdirektør Gunnar Fredriksen i AF Byggfornyelse og prosjektleder for de to kontraktene som AF Byggfornyelse har hatt på prosjekt Nytt Nasjonalmuseum: Tett bygg og Innvendige arbeider 1. Han står på sitt favorittsted i bygget: trappeløpet opp fra publikumsarealene til biblioteket.
– Jeg liker dette trappeløpet av flere grunner. For det første har du overlyset som kommer fra takvinduet. Så er det kombinasjonen av stor høyde under taket og millimeterpresisjonen på skiferveggene. Og så er det jo fint at begge kontraktene våre møtes her, da, påpeker han med et smil.