Bygg

En utfordring utover det vanlige

Kunder og betongarbeid

AF Bygg Göteborg utvider 60-talls bygningen Mektagonen sør i Gøteborg.
Den nye næringseiendommen blir logistikkgiganten DB Schenkers nye svenske
hovedkontor med 500 kontorarbeidsplasser i miljøklassifiserte lokaler.

Byggherre: Alectra
Byggestart: September 2017
Ferdigstillelse: Q2 2020
Kontraktsum: 410 MSEK, eksl. mva

Kvaliteten på AF Bygg Göteborgs bygningslogistikk ligger ikke langt bak den nye leietakerens kompetanse. Det som kjennetegner prosjektet Mektagonen er en uvanlig
høy kompleksitet, og først og fremst er sikkerheten til 147 ansatte og tusenvis av Göteborgsborgere.

Snakk om utfordring når bygging og hverdagslogistikk skal kombineres på
det samme lille området.

Bare hør her: En matbutikk er lokalisert midt inne på byggeplassen. Den åpnet for publikum i nyoppussede lokaler før jul og får besøk av opptil 6000 kunder daglig. I direkte tilknytning til butikken pågår det omfattende betongarbeid for å fullføre en stor underjordisk garasje.

På minuttet

I tillegg kommer inn- og ut-transporteringer som foregår rett ved butikken. Alle leveranser blir planlagt på et strengt tidskjema og må ankomme på minuttet det er planlagt. Deretter løftes det rett inn i bygget siden det ikke finnes noe egnet sted til å lagre større mengder materiale.  På Mölndalsvägen utenfor fyker en stri strøm av biler, sykler, trikker og fotgjengere forbi. Puh!

– Vi har gjort grundige analyser på hva som kan gå galt og hvordan vi kan forebygge det. Her har vi sett nøye på hvordan tredjepart kan beskyttes og tilgjengeligheten sikres. Slike konsekvensanalyser krever stor fantasi, sier Adam Adielsson, avdelingssjef i  AF Bygg Göteborg. Han bruker selv mye tid på byggeplassen, og har sammen med kollegaene til og med lært mye om hvordan man driver en matbutikk med suksess.

– Vi må forstå hvilke parametere som styrer de virksomhetene som berøres av vårt prosjekt. Her gjelder det foreksempel butikkens leveranser av brød og frukt - som skjer tidlig om morgenen. At det fungerer er en forutsetning for god omsetning og at kundene vender tilbake.

Klar kommunikasjon

På det meste har 147 fagarbeidere og funksjonærer jobbet i prosjektet. Alle er bevisste på de uvanlige utfordringene og det er derfor mye oppmerksomhet rettet mot arbeidsmiljø og sikkerhet. Adielsson erkjenner at det tok en stund å få på plass styring og struktur. Tydelig kommunikasjon var nøkkelen.

Han sier at i AF er arbeidsmiljøet førsteprioritet, mens framdriften kommer i andre rekke.

– Men egentlig går de hånd i hånd! Jeg er overbevist at det handler om god planlegging, tydelig kommunikasjon og systematisk oppfølging. Da får vi tryggere arbeidsplasser og en effektiv framdrift.