– Vi har vært opptatt av å forstå hva kunden egentlig ønsker å oppnå. Derfor har vi hatt mye fokus på akustikk, dagslys, byggbarhet og økonomi, sier Jon.
- Jeg tok med meg kunden til byggeplassen. Sammen med store plansjer med illustrasjoner fra arkitekten fikk jeg vist dem hvor flott og riktig løsninger som vi foreslo ville bli i det aktuelle rommet, sier Jon. Dette medførte at kunden fikk en større forståelse for våre løsningsforslag enn det også VR-brillene ga, sier Jon.
-Byggherre har investert mye i første etasje. I tillegg til hotell skal det også være kontorlokaler og treningsstudio. Alle konferansefasilitetene skal være i første etasje. Førsteetasjen skal bli en gjennomgangsåre, også for folk som jobber og bor på Hasle. Etasjen er formet som en T med inngang fra alle tre kanter. Det vil bli en kompakt løsning med resepsjon, bar, restaurant og konferansehall og flere fine mingleområder.
Baren som både har uteplass og vender mot hovedtrappen til Hasle-området, er teamet spesielt stolt over. - Vi har lykkes godt med å bruke vårt eget tømmerlag som også vil håndtere overflatesnekring. Sammen med interiørarkitekten og en leverandør er det forsket frem en løsning der det benyttes knust glass fra øl- og vinflasker som tilslag, noe som vil danne et unikt uttrykk i betonggulvet. På den måten har vi beholdt en link til det som var det gamle Vinmonopolområdet. Over baren blir det en buet himling som er integrert med veggen og som våre egne folk skal montere, sier Ola.
Prosjektteamet har tatt «Tilstedeværelse og innlevelse» til et nytt nivå for å få forstå hvilke løsninger som var best egnet. – I treningslokalene skal det være et rom til hot bikram yoga. Den eneste måten å finne ut hva dette var for noe, var å delta på en time. Jon holdt ut i tre kvarter, sier Kristoffer.