AF Gruppen, Karriere

NTNU-startup får drahjelp fra AF

Mens kontorene på hovedkontoret til AF Gruppen mer eller mindre tomme har stått tomt gjennom sommerferien, har det vært yrende aktivitet i en av etasjene. NTNU-studentene som står bak oppstartsselskapet Kvist Solutions har fått låne lokaler, prosjekter og ansatte til å utvikle et nytt BREEAM-verktøy. Gründerbedriften har nemlig funnet løsningen på krevende BREEAM-prosesser.

- Løsningen vår skal spare aktørene i bransjen for tid og penger, og med det også hjelpe dem med å sette høyere miljøambisjoner, forteller Fabian Utigard, gründer og daglig leder i Kvist Solutions.

Selskapet har utviklet en løsning som forenkler og automatiserer store deler av arbeidet med dokumentasjon, kommunikasjon og revisjon i et BREEAM-prosjekt. Applikasjonen strømlinjeformer prosessen og setter all data i system, slik at aktørene kan bruke mindre tid på dokumentasjonsarbeid og mer tid på selve byggeprosjektet.

- I dag er dokumentasjonsbehandlingen en veldig analog prosess og vi vet at personene som jobber med sertifiseringer bruker store deler av tiden sin på å innhente dokumentasjon som allerede ligger i prosjektet. Målet vårt er at entreprenører skal kunne utøve mer effektiv og oversiktlig miljøledelse, sier han.

Snudde problem til mulighet

Ideen til Kvist Solutions fikk Utigard etter det han omtaler som en litt seig sommerjobb i byggebransjen som ingeniørstudent.

- Jeg fikk i oppgave å hjelpe til med å miljøsertifisere et bygg, og syntes det var demotiverende at jeg etter en hel sommer bare hadde kommet meg gjennom en brøkdel av dokumentasjonen. Det var en stor jobb som jeg så at burde blitt løst på en annen måte, forklarer han. Det er dumt at byggeprosjekter med høye miljøambisjoner skal drukne i papirarbeid.

Året etter luftet han utfordringen for et par medstudenter, og ikke lenge etter var NTNU-startupen en realitet. Siden den gang har selskapet brukt tid på å besøke entreprenører og prosjekter, og hentet inn erfaringer. Nå er verktøyet snart klart, og piloten testes i disse dager ut i to AF-prosjekter.

- Vi har utviklet et digitalt verktøy som blant annet innhenter dokumentasjon autotmatisk rett fra kilden. Det bidrar til at alle kan gjøre sertifiseringsarbeidet raskere og rimeligere, og kan også hjelpe mindre aktører til å bygge grønnere helt fra start. I dag blir oppfattes sertifiseringsarbeidet som en stor hindring i prosjektet, men med vårt verktøy skal brukergrensesnittet være så enkelt at man ikke kan gjøre feil.

Les mer om Fabian og gjengen i Shifter!

Grønt fra start

Kvists grunnpakke nærmer seg mål og selskapet skal lansere i nær fremtid. Den nye BREEAM-manualen finnes det allerede støtte for, og på sikt skal programvaren ha støtte for CEEQUAL og andre sertifiseringsordninger.

I sommer har selskapet flyttet inn i AFs hovedkontor og jobbet tett på fagressurser for å teste programvaren.

- AF har som ambisjon å satse på og samarbeide med oppstartsselskaper som kan bidra til å gjøre bransjen bedre. I Kvist har vi sett et stort potensial. Da er det en selvfølge for oss å stille fagpersoner og prosjekter til rådighet for å hjelpe dem med å utvikle løsningen, sier AFs Miljøsjef Anastasia Wraa, som tidligere har vært BREEAM-ansvarlig i AF Bygg Oslo.

Utigard berømmer bransjeaktørene de har vært i kontakt med for åpenheten og viljen til endring.

- Slike samarbeid er helt nødvendige om man skal nå klimamålene.

- Lærer mye på veien

Fabian Utigard har selv endret både studieløp og karrierevei i løpet av de siste årene, og har flere råd til deg som snuser på en utdanning eller et yrke innen bransjen – eller har en gründerspire i magen:

- Utdanningen din blir en verktøykasse som kan brukes på mange måter, og det finnes også svært mange ulike og spennende stillinger innen bygg- og anleggsbransjen. Det er ikke nødvendigvis det du siktet deg inn på først som ender opp med å bli din karrierevei, og det går alltid an å prøve litt forskjellig. Man lærer ekstremt mye på veien.