Hopp til hovedinnhold
Anlegg, AF Gruppen

Spesialbygd supermaskin tetter tunneler på E39

Designet på Haga

Overalt hvor det drives tunnel, trengs det berginjeksjon. Injeksjonsmaskinen borer 20-30 meter dype hull i tunnelveggen og injiserer sement for å hindre at vann trenger inn i tunnelen. 

AF begynte å lage sine egne injeksjonsmaskiner for mange år siden. Nå er all oppsamlet kunnskap og erfaring bygget inn i den splitter nye doningen med kallenavnet Donald. 

– Tidligere maskiner har blitt kalt Lillegull og Rikerud, forklarer maskiningeniør Martin Nygård. 

Martin jobber på AF Maskin på Haga. Det er her Donald er bygget – på chassiset til en Mercedes lastebil.  

Eget hydraulikk-rom

Når AF Posten er på besøk en dag i oktober, står nyskapningen på 30 tonn skinnende ny og ubrukt inne i verkstedhallen på Haga. Noen småjusteringer må fortsatt gjøres før maskinen kan sendes ut i produksjon på E39.  

Bakerst er det to sementsiloer. Sementen mates inn via to mateskruer og ned i mikserne. Her blir en resept automatisk veid opp og blandet, og ført videre til en av fire omrørere, klar for injeksjon. Her lagres opptil fire ulike resepter, avhengig av behovet i fjellet. 

Maskineriet er flyttbart og kjøres ut når injeksjonsmaskinen er i bruk. Dermed er det god plass til å bevege seg mellom blandemaskinene og fikse ting om noe skulle gå galt. 

– Noe av det vi er veldig stolte av, er det atskilte hydrauliske rommet. Her er all hydraulikk samlet, oversiktlig og strategisk plassert, forklarer Nygård og peker på en egen seksjon foran på lasteplanet. 

Maskinen er designet av verksmester Rune Strandene og bærer hans initialer. Den tekniske betegnelsen er RS4000. 

Kan fikse det meste

Hver minste del er designet og satt sammen av teamet på Haga, helt ned til layouten på panelene i operatørrommet. En stor fordel med denne løsningen er at Nygård og kollegene sitter på tegninger og kunnskaper om hele maskinen slik at feil som måtte oppstå kan løses på kort tid. 

– Slike maskiner kan kjøpes ferdig, men dette er et bedre konsept. En av de vesentlige forskjellene fra andre maskiner er plassering av komponenter og små finurlige løsninger som gjør hverdagen til operatørene enklere. Det er oversiktlig og alle deler er godt plassert og dokumentert. Det er lett å holde ved like og man unngår kritisk nedetid, forklarer Nygård, som har rundt 4500 tegninger av maskinen på sin PC. 

Av andre forbedringer som er gjort siden forrige generasjon, kan det nevnes at selve operatørrommet er blitt flyttbart for å gi bedre sikt for operatøren. Rommet er dessuten ekstra lydisolert for at operatøren skal ha et godt arbeidsmiljø. 

I desember var Donald i full drift på E39. Maskinen har vist seg å fungere veldig godt i praksis, opplyser John Ivar Fagermo. Han jobber på E39 som delprosjektleder tunnel. 

– Personell fra Haga var til stede de første to ukene for å kjøre den i gang og justere eventuelle tilpasningsbehov. Den har siden fungert feilfritt i vår produksjon, rapporterer Fagermo.