Hopp til hovedinnhold

Fjerning av krysseren Murmansk

Krysseren «Murmansk» havarerte utenfor Sørvær i Finnmark i 1994. På oppdrag fra Kystverket har AF fjernet vraket.

Prosjekstatus

      Sep 2009
      Feb 2012

      Om prosjektet

      AF-metoden gikk i korte trekk ut på å forberede for tørriving og demontering av vraket der det lå. Det ble gjort ved å etablere moloer og tilnærmet tørrdokk rundt vraket av "Murmansk", slik at vannet kunne pumpes ut, og vraket tørrlegges. Deretter ble anleggsmaskiner benyttet for å rive og sortere vraket i forskjellige avfallsfraksjoner som ble fraktet med skip til avfalls- og gjenvinningsmottak.

      • 13 000

        tonn tung

      • 211

        meter lang

      • MNOK 239

        Kontraktssum

      AF Gruppen

      Sørvær, Norge

      Spektakulær ryddejobb i fjæra

      Den russiske krysseren slet seg under slep, og sank delvis utenfor Sørvær på Sørøya på Finnmarkskysten 24. desember 1994. Området ved Sørøya er meget værhardt og utsatt for naturkrefter.  

      AFs tilnærming til denne spesielle jobben var klar: målet var å identifisere alle mulige risikofaktorer for deretter å utvikle en metode som ville minimere disse. Den samlede jobben virket stor og komplisert, men ved å dele opp jobben i mindre, mer kjente og håndterbare operasjoner kunne risikoen reduseres og kontrollen økes. Løsningen ble en modell der hele jobben ble delt opp i fire ulike delprosjekter.

      AF-metoden gikk i korte trekk ut på å forberede for tørriving og demontering av vraket der det lå. Det ble gjort ved å etablere moloer og tilnærmet tørrdokk rundt vraket av "Murmansk", slik at vannet kunne pumpes ut, og vraket tørrlegges. Deretter ble anleggsmaskiner benyttet for å rive og sortere vraket i forskjellige avfallsfraksjoner som ble fraktet med skip til avfalls- og gjenvinningsmottak.  

      AF-metoden har flere fordeler: 

      • Eliminerer usikkerhet knyttet til undervannsoperasjoner og løft
      • Minimerer risikoen med hensyn til helse, miljø og sikkerhet
      • Minimerer værbegrensningene i riveprosessen
      • Benytter anerkjente og velprøvde metoder og prinsipper i bygg- og rivebransjen

      AF var den eneste anbyderen som foreslo kombinasjonen molo og tørrdokk. Kystverket presiserte ved tildelingen at AF ble valgt med bakgrunn i at vi hadde den beste miljømessige profilen, med den laveste risikoen for spredning av forurensingskilder.

      Ola Jegleim, prosjektdirektør i AF Decom.

      Prosjektinformasjon

      Prosjekttype: Riving
      Forretningsenhet: AF Decom
      Kunde: Kystverket
      Entrepriseform: Totalentreprise