Hopp til hovedinnhold

Riving av betongbruer i Larvik

Riving av 10 betongbruer ved Farriseidet i Larvik. De to største broene, E18-broa og FV302-broa, ble revet ved sprengning i august 2018.

Prosjektstatus

      Mai 2018
      Des 2018

      Om prosjektet

      Det bygges nytt lokalveisystem på Farriseidet og ned Hammerdalen i Larvik. AF Decom er kontrahert for å rive ti broer i prosjektet. De to største bruene ble revet ved sprengning, mens åtte broer i prosjektet rives ved maskinell innsats.

      • MNOK 14.3

        Kontraktssum

      • 240 meter

        E18-broas lengde. Søylehøyde opp til 19 meter.

      Riving av E18-broa og FV302-broa

      De to største broene, E18-broa og FV302-broa, ble revet ved sprengning den 10. august 2018, se film fra sprengningen på youtube «Vellykket nedsprenging av bruer i Larvik», lagt ut av Statens vegvesen.

      E18-broa var 240 meter lang med søylehøyde opp til 19 meter, totalvekt ca 4 000 tonn. FV302-broa var noe mindre med sine 130 meter, maks søylehøyde på 10 meter og totalvekt på ca 1800 tonn. Broene måtte sprenges ned samtidig, da broene delvis krysset hverandre og det var krav til rask åpning av jernbanen som gikk under broene.

      Hovedutfordringer ved sprengningen var knyttet til bevaring av konstruksjoner under bro (turbinrør, jernbane, elv), trafikkavvikling (generelt stor trafikkbelastning gjennom området) og tilliggende boligområde (evakuering av folk var nødvendig). Sterk vind på sprengningsdagen ga ytterligere utfordringer, og medførte at sprengning ble fremskyndet to timer. Sprengningen gikk etter planen, og jernbanen ble gjenåpnet som forutsatt etter døgnkontinuerlig maskinriving av nedsprengte broer.

      Sprengning av Larvik-brua

      Prosjektinformasjon

      Prosjekttype: Sprengning
      Forretningsenhet: AF Decom AS
      Kunde: Statens vegvesen, oppdragsgiver Marthinsen & Duvholt AS
      Entrepriseform: Totalentreprise