Fjerning og gjenvinning av B11
På 93 dager fjernet AF plattformen B11 i Nordsjøen og sendte 9 300 tonn masse til gjenvinning. Flere av løsningene i prosjektet var så nyskapende at det er søkt patent på dem.
Prosjektstatus
Om prosjektet
Planlegging, prosjektering, fjerning, kildesortering og gjenvinning av kompressorplattformen B11. Totalt ble 9000 tonn fjernet fra Nordsjøen og brakt til AF Miljøbase Vats for kildesortering. 98 prosent av stålet ble gjenvunnet til bruk i blant annet armeringsjern i bygg.
Nr. 1
AF og Statoil mottok Gassco´s HMS-pris 2015 for prosjektgjennomføringen
Nordsjøen
Ingen gjenværende spor
B11 var i drift på tysk sektor av Nordsjøen fra 1977. B11 var tilknyttet gassrørledningen Norpipe som går fra Ekofisk til Tyskland. Kompressoren om bord på B11 var tilgjengelig frem til plattforme ble avbemannet og frakoblet Norpipe i 2013. Norge har gjennom Oslo-Pars-konvensjonen (OSPAR) forpliktet seg til å fjerne og gjenvinne plattformer som ikke er bruk på en forsvarlig måte.
AF fikk av Statoil først oppdraget med å fjerne søsterplattformen H7 i 2013 og utviklet en helt ny metode for å fjerne plattformen offshore. Et jackup-skip, skip som vanligvis brukes til å installere havvindmøller og som kan stå på egne bein på havbunnen ble benyttet. Skipets store kraner løftet modulene over til skipets dekk etter hvert som plattformen ble demontert.
Det samme AF-teamet prosjekterte og gjennomførte prosjektet. Erfaringsoverføringen fra H7 førte til at AF brukte 39 dager mindre på å fjerne B11 enn H7. Dette tilsvarer 30 prosent mindre tidsbruk.
B11-plattformen ble fjernet i 2015 til budsjett og avtalt tid, og uten fraværsskader.
Patentert metode
Ved å stable modulene i høyden ble det større last og færrer turer for jack up-fartøyet de 260 nautiske milene til videre demontering ved AF Miljøbase Vats. Jack up-fartøyet er den største kostnadsdriveren i utførelsen av prosjektet. Å spare inn en dag eller to utgjør mye pengertil. En annen smart nyvinning var løfteblokker som både kunne løfte både plattform-modulene fra plattformen over på jack up-fartøyet, og fra fartøyet og i land på AF Miljøbase Vats. Dermed ble prosessen langt mer effektiv. Modulene er som legoklosser sammenføyd til en plattform. Den tradisjonelle måten å løfte dem på har vært å bruke såkalte løfteører som er sveiset på og deretter fjerne dem når modulen er installert. Dermed må de sveises på igjen når modulen skal fjernes. Metoden er tidkrevende. Derfor utviklet AF og tok patent på en ny type løfteblokker som ikke krever sveising av løfteører. Det er en langt mer effektiv metode.
Fjerning og gjenvinning av offshoreplattformen B11
Statoil har hatt en langt og godt samarbeid med AF , og vi er stolt over at den gode gjennomføringen av B-11 prosjektet har resultert i årets HMS pris fra Gassco. Dette er en anerkjennelse som viser at tett og godt samarbeid med våre leverandører gir gode HMS resultater.
Prosjektinformasjon
Ledige stillinger
AF Offshore Decom søker Kvalitetsingeniør
- Oslo
- Offshore, AF Offshore Decom AS
- 19.01.2025
AF Offshore Decom søker HMS- og Kvalitetsleder
- Oslo
- Offshore, AF Offshore Decom AS
- 19.01.2025
AF Offshore Decom søker Engineering Manager
- Oslo
- Offshore, AF Offshore Decom AS
- 31.12.2024
Kjøletekniker
- Bergen
- Offshore, Aeron AS
- Snarest