Samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) klippet snoren som markerte åpningen av den nye strekningen. Hun passet på å takke alle passasjerer som har kjørt buss for bane i 3,5 måneder.
– Det har utvilsomt vært frustrerende til tider å sitte i saktegående kø mellom altfor mange privatbiler. Nå kan folk igjen sette seg til rette i de romslige T-banevognene og nyte T-banens store fortrinn – den har fri bane til og fra sentrum, sier Stav.
Omfattende prosjekt
AF Anlegg har bygget den nye T-banestrekningen mellom stasjonene Brynseng og Hellerud på Østensjøbanen. Prosjektet omfatter blant annet den nye 400 meter lange Hellerudtunnelen, to nye bruer og grunnarbeider for 1,5 kilometer ny T-banelinje. Arbeidene har pågått siden oktober 2021.
Åpningen av den nye strekningen ble markert med et festtog som kjørte fra Stortinget til Skullerud og deretter tilbake til Brynseng. På Brynseng stasjon ventet en fornøyd gjeng fra AF Anlegg for å delta i markeringen. Blant dem var prosjektleder Ståle Tøften.
– Vi er stolte over å ha levert på tid og til en fornøyd kunde, sier Tøften.
Levert på tid
Sporveiens konsernsjef Birte Sjule kalte dagen historisk.
– For første gang på sju år åpner vi en ny T-banetrasé i Oslo, sier Sjule.
– Vi i Sporveien er stolte over å bidra til at Oslo blir en enda bedre by å bo i, og for å ha levert et prosjekt i tråd med fremdriftsplanen og innenfor fastsatt kostnadsramme, fortsetter hun.
På grunn av anleggsarbeidene har T-banetrafikken på Østensjøbanen og Furusetbanen vært stengt siden 18. mai. Nå kan 43.000 daglige reisende glede seg over en raskere og mer behagelig reise med T-banen.
Den gamle T-banetraseen blir nå frigjort til turvei. Turveien, som Stav omtaler som Helleruds egen boardwalk, skal bygges til neste år.