Bygg, AF Gruppen

Jørgen går til Betonmast – føler han fortsatt jobber i AF

Gjorde seg selv overflødig

37-åringen kommer fra stillingen som direktør i AF Nybygg. Nybygg ble fra 1. juli del av AF Bygg Oslo, og med det forsvant Jørgens jobb. Han foreslo selv å gjøre sin egen stilling overflødig.

– En av oppgavene mine som leder av Nybygg har vært å finne ut av hva som er riktigst og mest lønnsomt for AF Gruppen. Vi kunne holdt Nybygg gående lenger og hatt andre tilnærminger til problemstillinger vi sto overfor, men jeg tenkte at hvis det mest fornuftige er å slå sammen selskapet med Bygg Oslo, så er det også mitt ansvar å foreslå det.

Jørgen visste ikke hva han skulle gå til, men han hadde en god dialog med sine ledere. Så dukket en mulighet opp i Betonmast Boligbygg.

Mandag 9. august møtte han på jobb i Schweigaards gate. Som prosjektsjef blir han del av en ny ledergruppe i Betonmast Boligbygg. Totalt teller ledergruppen fire personer: tre prosjektsjefer pluss daglig leder Øyvind Kristoffer By.

– Jeg får bryne meg på større utfordringer i og med at virksomheten har et større omfang. Det er 250 ansatte som vi skal få til å fungere enda bedre enn de gjør i dag. Det må skje en endring i bedriften for at den skal bli lønnsom igjen, og den endringen må hele teamet gjøre sammen. De har prestert godt før, og så må vi finne ut hvordan vi sammen kan snu bedriften tilbake dit den skal være, sier Jørgen.

Intern mobilitet

Selv etter kort tid i Betonmast opplever han en bedriftskultur som han kjenner igjen fra AF Gruppen. For Jørgen er det viktig å jobbe i et selskap med samme overordnete strategi og samme mål som AF Gruppen har.

– Det er mange spennende muligheter og utfordringer både i AF og i deleide selskaper. Hvis man evner å se ut over egen forretningsenhet og i andre deler av konsernet, kan man både få en miljøforandring og nye utfordringer.

Les også: Tallknuseren som ble byggemester

Verdifull erfaring

Øyvind Kristoffer By, daglig leder i Betonmast Boligbygg, er glad for å få Jørgen med på laget.

– Med bakgrunn som direktør for forretningsenheten Nybygg vil Jørgen bidra med en stor porsjon erfaring. Særlig i en tidlig fase, i forbindelse med anbudsregning, gleder jeg meg til at Jørgen kommer i gang. Det lille jeg allerede har sett, er veldig positivt, sier By.

Han legger ikke skjul på at Boligbygg har slitt med resultatene. By tror det er mye å hente på arbeidet som gjøres tidlig i prosjekter, fra tilbudsdokumentene mottas til spaden settes i jorda.

– Å styrke den prosessen er et av målene med å få Jørgen inn i vår organisasjon. Vi omsetter for cirka en milliard kroner, og vi skal jobbe med å trigge resultatene i pågående prosjekter og ta tak i nye prosjekter på en litt annen måte enn vi har gjort før, sier By.

• Se video av Nybyen Økern, bygget av Betonmast Boligbygg:

Startet med blanke ark

Betonmast er kjent for Jørgen fra studietiden. Da hadde han sommerjobb med å legge rørgater i bakken under Jernbanetorget.

Jørgen er utdannet sivilingeniør fra NTNU. Han startet i AF Anlegg i 2012. De første årene jobbet han med kraftprosjekter på Vestlandet. Deretter var han med på å sette opp råbygget på det nye Nasjonalmuseet.

I 2016 ble det besluttet at AF skulle ta en større del av Oslo-markedet, og AF Nybygg så dagens lys.

– Vi startet opp 1. januar 2017. Det var Geir Flåta, som hadde vært min sjef i Anlegg, Bjørn Stenseng og jeg. Vi begynte med ingen ting. Vi måtte skaffe kunder, utvikle et ledelsessystem og finne ut av hvordan vi hadde lyst til å drive en entreprenørforretning, men selvfølgelig innenfor AF-rammene. Det var gøy, oppsummerer Jørgen.

Han var direktør de to siste årene. Mange prosjekter gikk bra, mens andre var mer utfordrende. Etter hvert ble det klart at det riktige for Nybygg og for AF Gruppen var å legge Nybygg inn i Bygg Oslo.

– Du sier at du føler at du fortsatt jobber i AF selv om du har begynt i Betonmast. Hvordan forklarer du det?

– Formelt sett er AF storeier i Betonmast, og sånn som AF Gruppen har utviklet seg, er det nå en større andel av deleide selskaper enn av hovedselskapet. Hvis man ser på alle selskapene der AF er storeier så er de konkurrenter, men også samarbeidspartnere. Senest i vår hadde vi i Nybygg kommet veldig langt i å vinne enda en ny jobb, men vi hadde ikke kapasitet til å ta den. Da jobbet vi tett med nettopp Betonmast for å få overlevert jobben til dem, sier Jørgen.

– Når det gjelder Betonmast, opplever jeg at vi har mye av de samme verdiene. Det gjør at jeg kjenner meg igjen der. Kanskje det hjelper at logoen er sort og gul, ler Jørgen.