Bygg, Karriere

– Kult å komme ut på en byggeplass

Samarbeider med linjeforening

På Tøyen i Oslo er hovedstadens største badeanlegg i ferd med å ta form. Oslobygg KF er byggherre, og AF Byggfornyelse er entreprenør.

Som et ledd i AF Gruppens samarbeid med Knutepunkt, byggingeniørenes linjeforening ved OsloMet, besøkte 21 studenter prosjektet i slutten av oktober. Prosjektbesøket skal bidra til å gi studentene økt innsikt i hva som kan vente når de er ferdig med studiene. Studentene fikk boller, brus og en innføring i prosjektet før de ble vist rundt på byggeplassen.

– Jeg synes det var veldig spennende. Jeg fikk sett med egne øyne alt det vi snakker om i fagene våre. Det var veldig gøy å se på bæringen i bygget og hvordan det skal utvikle seg videre. Jeg tror det kommer til å bli veldig fint, sier 3. årsstudent Zino Mohammad.

Også Fillip Holth satte pris på muligheten til å besøke et prosjekt.

– Det er kult å komme ut på en byggeplass. Vi tilhører korona-kullet som har opplevd to år med restriksjoner, sier han.

Klimatiltak

Ute på byggeplassen fikk studentene kyndig guiding av assisterende prosjektleder Ingunn Norang og driftsleder Erik Smedsrud. Under besøket var store limtredragere til takkonstruksjonen i ferd med å bli montert.

– De lengste elementene måler 25 meter. Vi måtte bygge en ny anleggsvei for å kunne kjøre lastebilene frem til bygget, forteller Erik Smedsrud.

Det nye Tøyenbadet vil få et funksjonsareal på 16.000 kvadratmeter fordelt på 4 etasjer. Anlegget får sju bassenger og en vannflate på 2700 kvadratmeter – 2,5 ganger større enn det gamle Tøyenbadet. I tillegg til badeanlegget bygges en fullverdig flerbrukshall.

Bygget får avanserte tekniske løsninger som elektrokromatisk glass med innebygget solskjerming. Klimatiltak har en sentral plass i prosjektet. Anlegget bygges som energivennlig passivhus for idrettsanlegg med energibrønner som primær energiforsyning sammen med solvarme og fjernvarme.

Alle betongarbeider utføres med lavkarbonbetong klasse A. Anlegget driftes som en fossilfri byggeplass, og renset regnvann skal brukes i bassengene.

Nye impulser

Nye Tøyenbadet er et PRIM-prosjekt (Prosjekt for rekruttering, inkludering og mangfold). Målet er å rekruttere flere unge til å velge bygg- og anleggsfag på videregående. På byggeplassen er det et besøkssenter hvor skoleklasser på 9. og 10. trinn kommer på besøk to dager i uken.

Studentene fra OsloMet fikk se flere deler av råbygget, blant annet resepsjonsområdet og stupebassenget med stupetårn. På betongdekket over flerbrukshallen forklarte driftsleder Erik Smedsrud engasjert om fagverket i stål som blir del av byggets bærende konstruksjon. Det gjorde inntrykk på student Zino Mohammad.

– Jeg synes konstruksjonsteknikk har vært kjedelig på skolen, så det å få sett det her gjør meg mer nysgjerrig og engasjert i det faget. Jeg har lyst til å lære mer om det nå når jeg har sett det med egne øyne, sier Zino.

Filip Jackowski sitter i styret i linjeforeningen Knutepunkt. Han synes det er verdifullt å få komme ut og se hvordan et prosjekt drives.

– Vi får koblet sammen studenter og en fremtidig arbeidsgiver, noe som er spennende både for meg og for alle som er med her. Samtidig er det ikke sånn at folk blir skremt selv om det er en stor entreprenør. Her får vi sett at det er folk som oss, sier han.