Energi, AF Gruppen

Byggets sparegris

Du har kanskje ikke hørt om dem, og heller ikke sett en. Men bor du i et nyere borettslag eller jobber i et stort næringsbygg, er sjansen stor for at det står en skjult inne i et teknisk rom. Vi snakker om energisentraler – bygningens hjerte og sparegris.

- Energisentraler er en ting som få har et forhold til før noe ikke fungerer. Da innser man hvor viktig den er, sier Jon Strand, prosjektleder på Damkvartalet med et smil.

Vi befinner oss i et trangt rom under bygget som snart skal romme 174 leiligheter på prosjektet Damkvartalet på Myrvoll ved Kolbotn utenfor Oslo. Her står flere AF-gule tanker og et mylder av rør og målere.

- Det som kanskje har vært mest morsomt med dette prosjektet, har vært å se hvor raskt det går fra vi trykker på startknappen til vi har en energisentral oppe og går, sier prosjektlederen. Årsaken til det, er et internt AF Energi-samarbeid.

Se hvordan Damkvartalet energisentral sparer beboerne for penger

Eksperthjelp fra Litauen

I Kaunas i Litauen har et lite, men viktig, AF-selskap kontorer. Her jobber et team med energiingeniører med å prosjektere og prefabrikkere energisentraler i samarbeid med AF Energi.

- Det er disse energisentralene som til slutt installeres i Norge, og det er mange store fordeler ved å lage en energisentral på denne måten, forklarer Strand.

Ikke bare blir byggetiden i prosjektet kortet ned vesentlig ved at energisentralen ankommer byggeplassen i noen få ferdige deler, men kvaliteten øker ved at sentralen er fabrikkprodusert i ryddige omgivelser, og man oppnår også store driftsfordeler ved å plassoptimalisere energisentralen på forhånd – som igjen sparer både AF og kunden for mye tid. Det er også noen klare HMS-fordeler ved å utføre de fleste arbeidstimene i godt opplyste og romslige fabrikklokaler. Etter å ha jobbet med energisentraler i mange år, har AF Energi opparbeidet seg lang erfaring og sett store gevinster for kundene. Blant dem er muligheten til å utnytte lokal og fornybar energi som ellers ville gått tapt.

- I sum vil det å velge en energisentral fra AF Energi gi store besparelser både på kort og på lang sikt, sier Strand.

Saras arbeidshverdag som energiingeniør

Billigere og bedre

Men hva kan egentlig en energisentral bidra med for både leiligheter, kjøpesentre, flyplasser og kontorlokaler?

- Alt i alt handler det om å bruke mindre energi og å utnytte seg av andre energikilder enn bare strøm. Her på Myrvoll sørger vi for at kundene får miljøvennlig energi i årene som kommer gjennom bergvarme, men man kan utnytte varme i alt fra kloakk til solenergi, forklarer Sara Lindegård, energiingenør i AF Energi.

Varmen som produseres ved å utnytte bergvarmen som finnes under boligblokkene, skal benyttes til å varme både tappevann og leilighetene.

- Borettslaget vil dra fordeler av at det er én fellessentral, i stedet for at alle har egne varmepumper eller benytter panelovner. Det senker både forbrukerens strømregning og er bedre for miljøet, sier hun, og påpeker at det er store gevinster å hente for andre borettslag og næringsbygg.

- Et eksempel er Nydalen Energisentral, som AF Energi har installert. Den er Nord-Europas største i sitt slag, kan produsere varme fra hele seks energikilder og har kapasitet til å forsyne store deler av Nydalen. I en tid der vi må redusere strømforbruket vårt, bør energisentraler være en åpenbar investering for fremtiden, mener hun.