Anlegg

Suleyman (52) fikk sjansen hos Eiqon: – Det betyr alt

Godt arbeidsmiljø

Et drøyt år senere er han en verdsatt betongarbeider hos entreprenøren Eiqon, som har hovedkontor i Lierstranda.

– Jeg trives veldig godt her. Jeg har god støtte fra alle rundt meg, uansett om de kommer fra Polen, Litauen eller et annet sted. Arbeidsmiljøet er veldig godt, sier Kara.

52-åringen har tatt en pause fra arbeidet med å pigge vekk skadd betong fra undersiden av ei bru i Drammen. Han har nettopp jobbet på et stort prosjekt i Oslo og trives like godt på små og store prosjekter.

– Jeg bor i Drammen, men skal på et nytt prosjekt Oslo. Så jeg er overalt, smiler han.

Suleyman Kara har tidligere vært selvstendig næringsdrivende, men hadde vært utenfor jobbmarkedet i flere år da det åpnet seg en mulighet hos Eiqon. Det startet med et samarbeid mellom Eiqon og NAV, forteller Eiqons HR-sjef Anne-Berit Høydahl Glestad.

– Tanken var at det ville vært fint om vi kan bidra til at noen som er permittert eller på andre måter har falt ut av arbeidslivet kan få anledning til å jobbe hos oss. Det er et samfunnsansvar som vi i Eiqon ønsker å bidra til, sier Glestad.

– En solskinnshistorie

Samarbeidet med NAV har ført til flere ansettelser. Suleyman Kara har jobbet som betongarbeider i Eiqon i et drøyt år og får en strålende attest av HR-sjefen.

– Dette er en solskinnshistorie og uten tvil en vinn vinn-situasjon. Suleyman er en stor ressurs hos oss, så oppriktig, glad og fornøyd! Han har stå på-vilje og en holdning om at det meste kan læres. Suleyman utstråler positivitet og tilfører mye arbeidsglede som raskt smitter over på kollegaene på byggeplassen, sier Glestad.

Suleyman Kara er veldig glad for at han fikk sjansen til å jobbe i Eiqon.

– Jeg fikk hjelp av de folka som jobber rundt meg. Jeg ble kjent med dem, og de viste meg hva jeg skulle gjøre. Det var lett å komme i gang, sier Kara.

– Hvordan var det å komme inn her og få jobb som betongarbeider?

– Det var deilig å få en sjanse til å komme i gang med et nytt liv.

– Hva betyr det deg å ha denne jobben å gå til?

– Alt.

Mangfold gjør bedriften rikere

Anne-Berit Høydahl Glestad understreker at Eiqon som bedrift har stort utbytte av å ha medarbeidere med ulik bakgrunn og livserfaring. Mangfold gjør oss rikere på så mange måter.

– Vi har et stort ansvar som arbeidsgiver til å tørre å satse på enkeltmennesker, gi like muligheter til alle og skape en kultur som oppriktig er åpen for mangfold sier hun. Jeg er veldig glad for at våre ansatte er med på mangfold og inkluderingsarbeidet vårt, og så åpent tar imot nyansatte, uavhengig av tidligere erfaring og personlig bagasje, slik Suleyman forklarer at han ble tatt imot da han var nyansatt for akkurat ett år siden.

– Dette er mangfold og inkludering i praksis, avslutter HR-sjefen.