Bygg

Siste finpuss på Vestbys nye storstue

Unik fasade

Kulturkvartalet er et blikkfang med sin fasade av eloksert aluminium. 4600 kassetter med ti ulike moduler er satt sammen som et puslespill. Resultatet er et unikt fargespill som følge av at dagslyset reflekteres på ulikt vis gjennom dagen og gjennom årstidene.

På innsiden av bygget blir det bibliotek over to etasjer, en storsal for forestillinger og konserter, en fleksisal til ulike arrangementer, kafé, kulturskole og kontorer.

– Her skal folk komme inn enten de skal på biblioteket eller på en konsert, om de har et møte eller hva som helst. Man trenger ikke billett, her kan man bare rase inn, sier en begeistret ordfører Tom Anders Ludvigsen (Ap).

Han har fulgt byggingen tett både som ordfører og som leder av byggekomiteen, og han er imponert over prosessen som nå går mot slutten.

– Dette har vært en samspillsentreprise, og samarbeidet mellom kommunen og ikke minst AF som entreprenør har vært strålende. Jeg har ledet en del byggekomiteer, og jeg har ikke noe å klage på. Vi har funnet løsninger på alt, og nå står bygget der på tid og skal overleveres 31. mai. Det har vært kjempemoro å følge prosjektet, og resultatet er etter hva vi er blitt enige om på forhånd, sier ordføreren.

Kulturpassasjen

Tom Anders Ludvigsen og hans kolleger på rådhuset har ambisiøse planer for Vestby. Den vedtatte sentrumsplanen omfatter blant annet utbygging av 6000 boenheter. Kulturkvartalet utgjør kjernen i planen.

– Dette blir kulturpassasjen, forklarer prosjektleder Martin Hunsrød i AF Bygg Østfold.

Han står utenfor hovedinngangen til det nesten ferdige bygget og peker mot rådhuset.

– Passasjen starter ved jernbanestasjonen og går via rådhuset og kulturkvartalet og videre til boligene som kommer på andre siden av veien, forteller han.

Foajeen er hjertet i bygget. Herfra har publikum tilgang til saler, bibliotek og kafé. En lekker trapp kledd i eikefiner er midtpunktet i foajeen. Gulvet er slipt betong i terrazzo-stil.

Mye arbeid er lagt ned i å gi gulvet riktig uttrykk. AFs betongteknolog Bernt Kristiansen var involvert i prosessen, forteller prosjekteringsleder Lars-Petter Larsen.

– Det var viktig å ha riktig konsistens på betongen når den ble pumpet ut. Om betongen var for bløt, ville steinen synke og vi ville ikke fått det steinbildet vi var ute etter. Vi brukte mye tid på å finne riktig farge på sement og stein. Steinen er hentet lokalt, forklarer Larsen.

Armering og oppdeling av gulvflatene ble nøye planlagt. Det ferdige gulvet må kunne bevege seg fritt om det ikke skal risse opp. Under herdingen ble glassfasaden dekket til for å unngå innslipp av lys.

– Solskinn kunne gitt ujevn herding og økt fare for riss i gulvet, sier anleggsleder Vidar Wister.

Spesielle løsninger

Den delen av bygget som huser biblioteket har en ubrutt glassfasade som løper over begge etasjene. Skillet mellom første og andre etasje er ikke festet i fasaden, men er fundamentert i betongsøyler. Bæresøylene i biblioteket har integrerte stikkontakter. Dette krevde spesialbestilte betongsøyler med innstøpte trekkerør.

Den store salen har et teleskopamfi pluss et galleri med faste seter. Totalt er det 519 sitteplasser i salen. Her skal det arrangeres konserter, skuespill og forestillinger.

Den store salen har separat fundamentering til fjell. Det betyr at strukturen ikke er mekanisk koblet til resten av bygget. På den måten unngår man at lyd forplanter seg gjennom konstruksjonen, og de som bruker biblioteket vil ikke bli forstyrret om konserten i storsalen.

Den mindre salen skal brukes til konfirmasjoner, bryllup, begravelser og andre arrangementer. I begge salene er det gjennomført omfattende akustiske tiltak for at lyden skal være optimal.

– Det var veldig tidkrevende å bygge boks-i-boks rom. Veggene består av felter på 60x120 centimeter med vekselvis absorberende og reflekterende materiale for å gi rommet riktig akustikk. Feltene er kledd med akustisk duk, og utenpå er det montert spiler, forklarer Lars-Petter Larsen.

3. etasje rommer kulturskole med musikkrom og dansesal. 4. og 5. etasje består av kontorer. Bygget er komplekst med mange rom som skal tilfredsstille spesielle krav.

Opptatt av finishen

En rekke tiltak har vært med på å redusere byggets klimaavtrykk. Store deler av betongen er lavkarbon klasse B. Bruk av Ultraboard har redusert antall platelag i musikkrom og i kontorer. Rivemasser fra det gamle biblioteket er brukt som fyllmasse.

– Det er morsomt å være med på noe som er spesielt. Vi har funnet gode løsninger og er opptatt av finishen. Sluttproduktet skal være bra, sier prosjekteringslederen.

Så hva er det aller flotteste med bygget? Ordfører Tom Anders Ludvigsen svarer:

– Vi har bygget et kulturkvartal til og for innbyggerne.

Se video: Konsernsjef Amund Tøftum og Morten Midtskog i AF Bygg Østfold monterer en signert fasadekassett 30. september 2022.