Hopp til hovedinnhold
Anlegg, Karriere

Jenny (20) om turnus og brakkeliv: – Som å jobbe med en gjeng onkler og bestefedre

Gullturnusen

20-åringen kjører traktor på AF Gruppens del av veiprosjektet E4 Förbifart Stockholm. Å jobbe på anlegg innebærer lange arbeidsdager, men også lange friperioder. Jenny og kollega Tor Stenseng (59) går 12-16-turnus, altså 12 dager på jobb og 16 dager fri. 

– I anleggssektoren er denne turnusen gull. Du får ikke bedre ordning, sier Stenseng. 

– Hvordan er det å kombinere en slik jobb med familieliv? 

– Jeg tror det kan være sunt. Man gnager ikke på hverandre så mye, ler 59-åringen. 

– Og så er man bare en telefon unna, sier Jenny. 

Jenny og Tor sitter ved et bord i kantina og forteller om turnusjobbing og brakkeliv. Tor, som er arbeidsleder på prosjektet, har vært i anleggsbransjen siden starten av 80-tallet. Den gang var det en helt annen standard på brakkene. Dusjvannet rant rett ut i grusen, og sengene var for korte. Siden den gang har boforholdene blitt mye bedre. 

– Det kan ikke sammenlignes. De fleste trives veldig godt, sier Tor. 

– Nesten som et hjem

Anlegget blir som et eget lite samfunn hvor folk jobber, bor og spiser sammen. Mange henger også sammen på fritida, enten de går på treningssenter, sitter i TV-stua eller finner på noe annet.  

Rett ved brakkeriggen på Ekerö er det en ferjekai hvor man kan ta båt til Stockholm sentrum. Det er en populær aktivitet på fridagene om sommeren. 

– Jobben blir nesten som et hjem. Det er som å jobbe med en gjeng med onkler og bestefedre, og kanskje noen litt yngre fettere, ler Jenny. 

Lange dager

E4 Förbifart Stockholm er Sveriges største infrastrukturprosjekt. Den nye motorveien vest for Stockholm er 21 kilometer lang og binder sammen de nordlige og sørlige delene av hovedstaden. Drøyt 18 kilometer av veien går i tunnel nær byområder, under sjøen Mälaren, under naturreservat og nær verdensarvstedet Drottningholm.   

Det er under øya Lovön, hvor Drottningholm ligger, at AF Gruppen sprenger tunnel og bygger vei. Trafikverket er byggherre. AFs prosjekt omfatter bygging av cirka sju kilometer motorvei i tunnel med to parallelle løp pluss seks kilometer rampetunneler. AF Gruppen har jobbet på prosjektet siden høsten 2020. 

Som arbeidsleder starter Tor Stenseng dagen med å lede morgenmøtet klokken 06.15. Tor leder en gruppe arbeiderer som kalles frontrunners. De har til oppgave å klargjøre for grunnarbeid. Etter morgenmøtet går dagen med til å følge opp folk og løse utfordringer som måtte oppstå.  

Arbeidsdagen varer til klokka 19.30-20.00. Det er matpause fra 11.00 til 11.30 og fra 15.30 til 16.00. Søndag er fridag. 

– Er det tungt å jobbe så lange dager? 

– Nei. Klokka bikker 16.00, og så er den plutselig 19.30. Det går fort, sier Tor. 

– Er det vanskelig å fylle tida når du har friperioder? 

– Nei, ikke for meg. Jeg har verksted, småbruk og hester. 

Også Jenny har nok å gjøre i friperiodene. 

– Jeg kommer fra gård der vi driver med melkeproduksjon. Jeg jobber også litt i barnehage og på barneskole når jeg har fri. Det er godt å gjøre noe helt annerledes, sier hun. 

– Karene skjerper seg litt

Jenny er utdannet innen vei- og anleggsfaget, men på Lovön kjører hun traktor. Jobben går ut på å frakte verktøy, utstyr, maskiner og diesel omkring på anlegget. 

– Jeg har hatt en liten barndomsdrøm om å få kjøre stor traktor på anlegg. Muligheten dukket opp da jeg kom hit, og så har jeg gjort det siden, forteller hun. 

Anleggsbransjen har tradisjonelt vært mannsdominert. På Jennys skift er det to jenter. Hun synes det går veldig fint å jobbe på anlegg, og har merket seg at flere jenter sikter mot bransjen. Tall fra Udir viser at andelen jenter som søkte bygg- og anleggsteknikk Vg1 økte fra 6,8 prosent i 2019 til 10,4 prosent i 2023. 

– Da jeg gikk videregående, var vi to jenter blant 30 elever på anleggsteknikk. Året etterpå var det fire, og nå er det enda flere, sier Jenny. 

– Jeg tror det er veldig sunt med flere kvinner. Karene skjerper seg litt. Jeg tror det er veldig bra, mener Tor. 

TIDLIG KRØKES: Jenny startet traktor-karrieren tidlig.