Hurtiglading av de elektrifiserte Nesoddfergene skal skje på under ti minutter. Når batteripakken på 4 MW skal lades på så kort tid, betyr det samtidig at den må «kvitte seg med» hele 140 KW med varme. Normalt ville fjerning av denne varmen skje med kjølemaskin som generer en energibruk på hele 50 KW. AF AeronMollier har levert en teknisk løsning som ved hjelp av sjøvann gjør det mulig å fjerne varmen med kun bruk av 3 KW.
Det er rederiet Norled som drifter ferjesambandene i Oslofjorden. Prosjektleder for de elektriske ferjene, Jarle Myrbø, sier han hadde stort fokus på å få oversikt over underleverandørmarkedet.
- For å realisere prosjektet måtte jeg være trygg på at alle leverandørene, enten de leverte kjøle- eller batterikonsepter, hadde ett felles mål. Jeg var overbevist om at prosjektet ville bli realisert. Samtidig var jeg sikker på at vi måtte bruke teknologi og løsninger som ikke var tatt i bruk tidligere, sier Myrbø.
-Når det gjaldt det kjøletekniske forespurte jeg flere aktører i Norge. Jeg innså etter hvert at det var mange av de kjente leverandørene som ikke hadde nok kunnskap om det som skulle løses. Utfordringen var å få til sammensetningen mellom håndtering av varme og kulde og et styringssystem. Da jeg møtte to representanter fra AF AeronMollier forsto jeg raskt at de kunne mer enn de andre konkurrentene. Vel så viktig var det at de både var tilpasningsdyktige og løsningsorienterte, sier Jarle Myrbø, prosjektleder i Norled.