Hvordan rekrutterer man landets beste ingeniører uten å kunne møte dem? Det var utfordringen AF stod overfor da landet nok en gang gikk mot nedstengning i fjor høst. Foran oss hadde vi flere rekrutteringsturneer og konkurranseløpet i AF-kollektivet. Ikke minst var behovet for nye AF-talenter like stort som følge av betydelig vekst i selskapet.
– Situasjonen har påvirket alle våre studentrettede aktiviteter. Vi har ikke fått dratt ut til alle høyskoler og universiteter som vanlig, men AF jakter fortsatt på dyktige studenter, og vi skal fortsette å rekruttere de beste folkene. Derfor har vi måttet snu oss rundt og tenke annerledes dette året, sier Annette Strøno, rekrutteringssjef i AF Gruppen.
Youtubere og gaming
Løsningen på utfordringen ble å satse heldigitalt. Gjennom året har mange AF-ere fått prøve seg som Youtubere, og stilt opp på direktesendinger for å fortelle om AF og besvare studentenes spørsmål. Gjennom konkurransen AF-kollektivet har deltagerne gjennom høsten har fått bryne seg på digitale koder, der hele 1431 studenter har deltatt.
Også finalen som normalt holdes i Trysil gjennom en helg, ble gjennomført på nett.
- Utfordringen er å nå gjennom i mylderet av Teams-webinarer og digitale eventer, og ikke minst skape en opplevelse som blir like god som om man treffes fysisk. Det har vært en nøtt å knekke, forklarer Strøno.
- Vi har utviklet et digitalt univers der studentene skulle samhandle og gjennomføre finaleoppgavene. Spillplattformen er utviklet kun for oss, og med unntak av testrunder for prosjektgruppen, er det ingen andre i verden som har spilt dette før. Studentene fikk med andre ord en helt unik og skreddersydd opplevelse, forteller Strøno.
Spillet Pharao er utviklet i samarbeid med eventbyrået Lyn & Torden og Storyplay, og tar utgangspunkt i oldtidens pyramidebygging i Egypt.
- Det var en krevende og morsom utfordring for studentene, og ga samtidig oss mulighet til å observere deltagernes evne- og ferdigheter, dynamikken i lagspillet og samarbeidet dem imellom, sier rekrutteringssjefen.