Første salve på Fåbergtunnelen
Nye Veier og AF Gruppen markerte starten på drivingen av den 2,7 kilometer lange Fåbergtunnelen.
AF Gruppen bygger ny E6 mellom Storhove og Øyer nord for Lillehammer i Innlandet.
Nye Veier og AF Gruppen markerte starten på drivingen av den 2,7 kilometer lange Fåbergtunnelen.
Kake må til når man skal feire at de første 1000 meterne av Fåbergtunnelen er drevet.
2000 meter av Fåbergtunnelen er drevet.
Ny E6 mellom Storhove og Øyer er del av Nye Veiers helhetlige utvikling og utbygging av ny E6 fra Moelv til Øyer. Ny E6 er avgjørende for bedre trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og for å stimulere til vekst og utvikling i Innlandet.
Delstrekningen Storhove-Øyer blir nær ti kilometer lang og inkluderer blant annet en 2,7 kilometer lang toløpstunnel og cirka fem kilometer med utvidelse og gjenbruk av eksisterende vei.
AF Gruppen og Norconsult er tildelt oppdraget, som omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging og garantiansvar.
For å redusere konsekvensene av ny vei skal 4,5 kilometer av dagens E6 fjernes og tilbakeføres til natur. Prosjektet bidrar også til cirka 40 dekar med nydyrket areal. Den nye tunnelen gjør at innbyggerne i tettstedet Fåberg blir kvitt støy fra veien.
Oppdraget omfatter også bygging av 2,5 kilometer med ny gang- og sykkelvei i Øyer kommune, etablering av viltgjerde, ny kommunal vannledning gjennom tunnelen samt ras- og skredsikringstiltak.
AF Gruppen og Nye Veier jobber også sammen om bygging av 23 kilometer firefelts motorvei sørover fra Storhove og til Roterud. Prosjektet omfatter blant annet bru over Lågen og en 4,2 kilometer lang tunnel. Etter endt samhandlingsfase forhandler partene med sikte på å starte bygging av veien.
Statsråd Jon-Ivar Nygård (Ap) fikk torsdag en omvisning på veiprosjektet E6 Storhove-Øyer.
28.06.2024
Onsdag markerte Nye Veier og AF Gruppen drivingen av den 2,7 kilometer lange Fåbergtunnelen.
10.01.2024
Første salve på Fåbergtunnelen