E6 Frya - Vinstra
E6 Frya-Vinstra sto ferdig i 2016 og var Norges største enkeltstående veiprosjekt.
Prosjektstatus
Om prosjektet
Prosjektet omfattet 4,3 kilometer tunnel, 20 betongkonstruksjoner, 18 kilometer motorvei og 10 kilometer lokalvei.
MNOK 1468
Kontraktssum
- Traseen går ikke gjennom tettsteder, den har ikke lyskryss og ingen 60-soner. Dermed er den nye veistrekning sikrere enn tidligere.
20
betongkonstruksjoner
18 km
motorvei
Vinstra, Norge
En tryggere E6
17. desember 2016 åpnet Statens vegvesen hele 33 kilometer ny vei i det som har vært den største veiutbyggingen i Norge de siste årene. Den nye veien gir trafikantene et helt nytt blikk på Gudbrandsdalen.
Prosjektet har vært delt i to hovedentrepriser som begge var Norges største rene veikontrakter da de ble signert. AF Anlegg har vært hovedentreprenør for den 18 kilometer lange strekningen Frya-Vinstra, mens arbeidsfellesskapet E6 Implenia Aurstad har bygd den 15 kilometer lange Vinstra-Sjoa på vegne av byggherre Statens vegvesen. Hver av kontraktene har bestått av bygging av en lang tunnel, en stor bru og cirka 30 små og store konstruksjoner.
Totalt har 1000 mennesker og 200 maskiner under AF Gruppen vært med på å bygge den nye strekningen.
En ny trasé på E6 gjennom Gudbrandsdalen er et prosjekt av stor betydning, både for lokalbefolkningen og alle de som ferdes på veien. Hele traseen går i jomfruelig terreng, og kun et par steder kommer prosjektet i kontakt med eksisterende vei.
Statens vegvesen - Ny E6 Frya-Sjoa gir økt trafikksikkerhet