Rehabilitering av Vålerengtunnelen
AF Anlegg har rehabilitert den 832 meter lange tunnelen mellom Etterstad og Kværnerdalen.
Prosjektstatus
- November 2020
Rehabilitere og forsterke
AF Anlegg har rehabilitert Vålerengtunnelen for Statens vegvesen. En del av arbeidet gikk ut på å forsterke tunnelen, slik at Bane NOR senere skal kunne bygge flere togspor over tunneltaket. Rehabiliteringsarbeidene varte fra januar 2020 til påsken 2021. I anleggsperioden måtte ett av løpene være stengt, slik at tunnelens kapasitet ble mer enn halvert.
301 MNOK
Kontraktssum
832
meter med tunnel
Vålerengtunnelen
Følgende arbeid ble utført i forbindelse med rehabilitering av tunnelen:
- Forsterke tunnelen i forbindelse med Bane NOR sitt prosjekt "Kapasitetsøkning Brynsbakken". Fjerne gammel betong, forsterke fjellet, tette for vanninnsig og etablere nytt tunneltak og nye vegger.
- Bygge nye tekniske bygg
- Bygge ny renseløsning for vaskevann i tunnelen (sedimenteringsbasseng)
- Oppgradere eksisterende rømningsveier og etablere flere nye
- Forbedre brannbeskyttelsen
- Reparere skadet betong
- Skifte ut det elektriske anlegget
Les mer om prosjektet på Statens vegvesen sine sider
Tunnelen åpnet for trafikk i 1987 og 1989 for henholdsvis nordgående og sørgående løp. I sør ender tunnelen på Lodalsbrua, som har videre tilkobling til Ekebergtunnelen, som er en del av Operatunnelen. I nord går tunnelen opp i dagsone ved Etterstad.
Vålerengtunnelen er en av de mest trafikkerte i Norge. I 2016 var årsdøgntrafikken 58.710, ifølge Statens vegvesen.
- Jobber døgnet rundt i Vålerengtunnelen
Mange blir berørt når en av landets mest trafikkerte tunneler stenger. Sondre Svalastog har ansvaret for at stengingen ikke blir lenger enn planlagt.
26.06.2020
Prosjektinformasjon
Kenneth Svendsen
Avdelingsdirektør