Kontrakt med Jernbaneverket
Utførelse av de forberedende arbeidene for Follobanen: Etablering av riggarealer og driving av adkomsttunneler.
Den nye Follobanen skal halvere reisetiden mellom Oslo og Ski. AF har flere kontrakter i prosjektet.
Utførelse av de forberedende arbeidene for Follobanen: Etablering av riggarealer og driving av adkomsttunneler.
Driving av logistikk- tunneler og monteringshaller for tunnelboremaskinene som skal bore hoveddelen av tunnelene for Follobanen. Kontrakt utvides til å inkludere driving av 2,7km rømningstunnel, betong- arbeider i monteringshaller, samt forberedende arbeid
Bygging av tverrforbindelser mellom jernbanetunnelene, ny permanent adkomsttunnel og andre anleggsarbeider på Follobanen. Ferdigstilles ultimo 2019.
Utførelse av sikkerhetskritiske arbeider på delprosjekt Follobanen, Drill and Blast
Ferdigstilles ultimo 2019.
AF Gruppens oppdrag på Follobanen strekker seg tilbake til 2014. På Åsland har anleggsvirksomheten bygd opp alle riggarealer, adkomst- og logistikktunneler, rømningstunnel samt tverrforbindelser mellom hovedløpene. AF utfører i tillegg grunn- og betongarbeid i Ekebergåsen for Bane NOR.
MNOK 1540
500 000 fm3
Maurtuveien 59, 1291 Oslo
Med Follobaneprosjektet skal Bane NOR levere dobbeltspor mellom Oslo og Ski og tilrettelegge for halvert reisetid. Togene skal gå direkte gjennom Nordens hittil lengste jernbanetunnel, med 11 minutter reisetid. Samtidig tilrettelegges Østfoldbanen der det fortsatt blir lokaltrafikk. Den nye Follobanen blir 22 km lang. Prosjektet, som er Norges hittil største samferdselsprosjekt, omfatter blant annet et nytt, moderne kollektivknutepunkt i Ski.
Folloprosjektet er delt opp i flere entrepriser. AF har hatt flere kontrakter og roller i den nye jernbanestrekningen. På Åsland er AF underentreprenør av det spanske arbeidsfellesskapet Acciona Infraestructuras and Ghella ANS (AGJV) som har oppdrag for Bane Nor, mens i Ekebergåsen har AF kontrakt med BaneNor om ferdigstillelse av delprosjektet Drill & Blast.
Tunnelarbeidene på Åsland
AF Anlegg har vært tilstede på Follobanen siden første spadetak, først i de forberedende arbeidene som startet i 2014 og senere på oppdrag fra arbeidsfellesskapet Acciona Infraestructuras and Ghella ANS (AGJV) for bygging av tunneler og fjellhaller. Oppdraget har vært en del av AGJV sin kontrakt på Follobanen for Bane NOR, tidligere Jernbaneverket.
Kontrakten omfattet bygging av logistikktunneler og monteringshaller som er en del av AGJV sine forberedende arbeider før tunnelboremaskinene kan monteres og bore hoveddelen av tunnelene for Follobanen.
Ferdigstilling Drill & Blast på Follobanen
AF ble sommeren 2018 valgt til å fullføre arbeidet etter at Bane NOR i januar 2018 hevet avtalen med italienske totalentreprenøren Condotte. Kontrakten inkluderer gjenstående grunn- og betongarbeid i Ekebergåsen for inngående Østfoldbane, samt Follobanetunnelene fra TBM-entreprisen ut til dagsonen ved Loenga.
Arbeidet omfatter blant annet etablering av lining, drenering, pumpestasjon og øvrig grunnarbeid knyttet til ferdigstilling av delprosjektet. Ferdigstilling var ultimo 2019.
Sigurd Ramnefjell
Prosjektleder
AF Anlegg
Kjetil Vikane
Avdelingsdirektør
AF Anlegg