Follobanen
Ny Follobane skal halvere reisetiden mellom Oslo og Ski. AF har flere kontrakter i prosjektet.
Prosjektstatus
Kontrakt med Jernbaneverket
April 2014Utførelse av de forberedende arbeidene for Follobanen: Etablering av riggarealer og driving av adkomsttunneler.
Kontrakt med Acciona & Ghella ANS Joint Venture (Totalentreprenør Follobanen, delprosjekt TBM)
June 2015Driving av logistikk- tunneler og monteringshaller for tunnelboremaskinene som skal bore hoveddelen av tunnelene for Follobanen. Kontrakt utvides til å inkludere driving av 2,7km rømningstunnel, betong- arbeider i monteringshaller, samt forberedende arbeid
Utvidelse av kontraktsarbeidet på Åsland for AGJV.
November 2016Bygging av tverrforbindelser mellom jernbanetunnelene, ny permanent adkomsttunnel og andre anleggsarbeider på Follobanen. Ferdigstilles ultimo 2019.
Kontrakt med Bane NOR
February 2018Utførelse av sikkerhetskritiske arbeider på delprosjekt Follobanen, Drill and Blast
Kontrakt med Bane NOR om utførelse av delprosjekt Follobanen, Drill and blast, Ekeberg underbygning.
September 2018Ferdigstilles ultimo 2019.
Om prosjektet
AF Gruppens oppdrag på Follobanen strekker seg tilbake til 2014. På Åsland har anleggsvirksomheten bygd opp alle riggarealer, adkomst- og logistikktunneler, rømningstunnel samt tverrforbindelser mellom hovedløpene. AF utfører i tillegg grunn- og betongarbeid i Ekebergåsen for Bane NOR.
MNOK 1540
Samlet kontraktssum for alle delprosjekter
Over 5600 dagsverk arbeid utført pr. okt 2018
500 000 fm3
Mengde sprengt fjell fra tunneler
Maurtuveien 59, 1291 Oslo
AF med flere kontrakter og roller
Med Follobaneprosjektet skal Bane NOR levere dobbeltspor mellom Oslo og Ski og tilrettelegge for halvert reisetid. Togene skal gå direkte gjennom Nordens hittil lengste jernbanetunnel, med 11 minutter reisetid. Samtidig tilrettelegges Østfoldbanen der det fortsatt blir lokaltrafikk. Den nye Follobanen blir 22 km lang. Prosjektet, som er Norges hittil største samferdselsprosjekt, omfatter blant annet et nytt, moderne kollektivknutepunkt i Ski.
Folloprosjektet er delt opp i flere entrepriser. AF har hatt flere kontrakter og roller i den nye jernbanestrekningen. På Åsland er AF underentreprenør av det spanske arbeidsfellesskapet Acciona Infraestructuras and Ghella ANS (AGJV) som har oppdrag for Bane Nor, mens i Ekebergåsen har AF kontrakt med BaneNor om ferdigstillelse av delprosjektet Drill & Blast.
Prosjektet som er Norges hittil største innen samferdsel, bygges ut samtidig fra fem anleggsområder og skal etter planen være ferdig i desember 2021.
Tunnelarbeidene på Åsland – forberedende arbeider for tunnelboremaskinene AF Anlegg har vært tilstede på Follobanen siden første spadetak, først i de forberedende arbeidene som startet i 2014 og senere på oppdrag fra arbeidsfellesskapet Acciona Infraestructuras and Ghella ANS (AGJV) for bygging av tunneler og fjellhaller. Oppdraget har vært en del av AGJV sin kontrakt på Follobanen for Bane NOR, tidligere Jernbaneverket. Kontrakten omfattet bygging av logistikktunneler og monteringshaller som er en del av AGJV sine forberedende arbeider før tunnelboremaskinene kan monteres og bore hoveddelen av tunnelene for Follobanen.
Ferdigstiller Drill & Blast på Follobanen AF ble sommeren 2018 valgt til å fullføre arbeidet etter at Bane NOR i januar 2018 hevet avtalen med italienske totalentreprenøren Condotte. Kontrakten inkluderer gjenstående grunn- og betongarbeid i Ekebergåsen for inngående Østfoldbane, samt Follobanetunnelene fra TBM-entreprisen ut til dagsonen ved Loenga. Arbeidet omfatter blant annet etablering av lining, drenering, pumpestasjon og øvrig grunnarbeid knyttet til ferdigstilling av delprosjektet. Arbeidet skal ferdigstilles ultimo 2019.
Sigurd Ramnefjell
Prosjektleder
AF Anlegg
Kjetil Vikane
Avdelingsdirektør
AF Anlegg