Med det er en viktig milepæl oppnådd ved prosjektet. Fåbergtunnelen er en 2,8 kilometer lang toløps tunnel som er del av nye E6 mellom Storhove og Øyer i Innlandet. AF Gruppen bygger veien for Nye Veier. 

– Dette er en stor dag for oss alle. Gjennomslaget er et tydelig og konkret bevis på fremdrift, og markerer en viktig milepæl for alle som har jobbet med dette viktige samferdselsprosjektet. E6 er hovedferdselsåren gjennom landet, og den nye veien vil komme trafikanter, næringsliv og beredskapen til gode. Jeg vil rette en stor takk til AF Gruppen for godt samarbeid og vel utført arbeid, sier prosjektsjef Steinar Fretheim i Nye Veier.   

Takket for tålmodigheten

Over 1200 sprengninger er utført i de to tunnelløpene siden oppstarten i januar 2024, og mer enn 450.000 kubikkmeter masse er fraktet ut. Prosjektet har støtt på utfordrende fjellkvalitet under driving, med tidvis krevende geologiske forhold og omfattende sikringsarbeid. 

– Gjennomslag i Fåbergtunnelen er en viktig milepæl for prosjektet. Fire dyktige skift har drevet kompetent og sikkert gjennom vekslende, krevende fjell.  Videre har Fåbergtunnelen vært en god arena for å bidra til bransjen med tunnelkompetanse – hele seks lærlinger har fullført sin læretid, og avlagt fagprøve i forbindelse med Fåbergtunnelen. Jeg ønsker å takke for det faglige samarbeidet og tilliten Nye Veier har gitt oss i dette prosjektet. Videre ønsker jeg å takke berørte naboer for tålmodigheten, sier prosjektleder Anja Krohn Bjørnstad i AF Gruppen. 

Skikkelig smell

Lærlingene Robin Årevik, Lisell Storstein og Levi Slettedal fyrte av siste salve i tunnelen. Arbeidsfolk og inviterte gjester fikk merke lyden og kraften i 1000 kilo sprengstoff, selv om tilskuerne sto på trygg avstand i tunnelens andre løp. 

Etterpå var det duket for taler og dåp av røysa. Det er gammel skikk å skvette brennevin på fjellet etter en vellykket tunneldriving. De fremmøtte fikk også servert marsipankake. Skuffen til en dumper fungerte som bord. 

Mye arbeid gjenstår

Selv om tunnelen nå er ferdig drevet, er den langt fra ferdig. Det skal bygges grøfter og vei, og tunnelen skal vann- og frostsikres. Siste del av jobben innebærer installasjon av teknisk infrastruktur som belysning, vifter, utstyr til brannslukking og sikkerhetssystemer. Deretter skal alle systemene testes før den kan godkjennes og åpnes for trafikk. 

Nye E6 mellom Storhove og Øyer er en av tre deler i den større utbyggingen av ny E6 gjennom Innlandet. Nye Veier og AF Gruppen samarbeider også om bygging av den 23 kilometer lange nabostrekningen fra Storhove og sørover til Roterud.