AF Gruppen, Karriere

Ny kamp om AF-Kollektivet er i gang

Vil få vinnere fra flere universiteter

I år går vi fra å samle ingeniørstudenter i et fysisk kollektiv i en by, til å ha vinnere over hele landet. I år vil premien i større grad handle om å få et dypdykk inn i arbeidslivet og å få oppleve hvordan tiden etter studiene kan se ut, i tillegg til å få et nettverk med medvinnere spredt utover hele landet.

– Vi så at vi gikk glipp av flere gode folk fordi det ikke passet dem å flytte inn i et annet kollektiv. Mange trivdes der de var, har samboer eller av andre årsaker ikke ønsket å flytte. Vi har også tatt høyde for at pandemien også har påvirket hvordan man ønsker å bo. Årets premie vil nå kunne passe alle, uansett bosituasjon, sier Annette Strøno, rekrutteringssjef i AF.

Klikk her for å delta i Kampen om AF-Kollektivet allerede nå!

Kampen om AF-Kollektivet 2022

Pangstart på karrieren

Gjennom å delta i AF Kollektivet får du muligheten til å vise deg frem. Martin og Jonas landet begge fast jobb i AF etter å ha vunnet en plass i AF Kollektivet. Men du trenger ikke vinne for å lande sommerjobb eller fast jobb i AF.  Ettersom du får muligheten til å vise deg frem og bli kjent med AF er konkurransen en gyllen mulighet for å få foten innenfor. Anette og Eivind konkurrerte begge om en plass i AF-kollektivet, og i sommer har de jobbet for AF med utvidelsen av Oslo lufthavn.

– Vi har også økt fokuset på å gi vinnerne et innblikk og erfaring i arbeidslivet. Vi opplevde at det var karrieremulighetene som var det viktigste for de som deltok i konkurransen, selv om de også syntes det er digg å få gratis husleie. I år vil de virkelig få komme AF under huden, sier Annette.

En av vinnerne fra 2021, Rikke Andvik Heimdal, legger også vekt på karrieremulighetene som det viktigste.

– Premien er jo utrolig bra! Som student setter man selvfølgelig pris på at man får betalt husleien sin. Men AF-Kollektivet er jo ikke bare et gratis kollektiv ett år, vi får jo også buddies, mulighet til prosjektbesøk og andre goder som kan hjelpe oss karrieremessig, sier Rikke.

Vinnerne av Kampen om AF Kollektivet 2021. Følg dem på Instagram @afkollektivet.

Kampen om AF-Kollektivet 2022 er bygd opp slik:

Kvalik: Sett nåla på kartet

Gå inn på afkollektivet.no og registrer deg. Spillet i år er egenutviklet og inspirert av det populære lokasjonsspillet Geoguessr. Du  blir sluppet i et digitalt kart og skal finne ut hvor du er. Jo nærmere du kommer, jo høyere poengssum får du. Ofte vil du befinne deg i nærheten av et av AF Gruppens mange prosjekter som du vil bli bedre kjent med gjennom spillet.

Seminfinale: Vær helten i et AF-prosjekt

Deltakere fra de syv beste universitetene kommer videre til semifinalen. Her vil l du få i oppgave å løse en reel utfordring fra arbeidslivet. Her skal du vise hvordan du ville løst  scenarioet du har fått ved å skrive inn din besvarelse. Benytt deg gjerne av ditt perspektiv fra din studieretning for å løse dette.

Finale: Gruppeoppgave på Trysil

De 35 beste semifinalistene inviteres til et to dagers finalearrangement  på Trysil.* Her vil dere både få spennende utfordringer og oppgaver og mye godt sosiale påfyll. Finalearrangementet er en fin arena for AF å bli kjent med finalistene og for studentene å bli kjent med AF.  Oppgavene løses i større grad hands-on enn i semifinaleoppgaven. Her vurderes både samarbeid, oppgavehåndtering og løsningsforslag.  Selv om bare en håndfull som står igjen som vinnere av AF-kollektivet, blir alle finalister tilbudt intervju til sommerjobb.

*Med forbehold om mulighetene for at konkurransen blir digital grunnet pandemien.

Finalen på Trysil i 2020

Prisvinnende konsept

Siden AF-kollektivet ble lansert for tre år siden, har konseptet vekket stor oppmerksomhet. AF Gruppen har vunnet NM i Employer Branding, også kjent som Magnet Awards, og har lykkes med å sette selskapet på kartet blant studentene.

- Vi ser tydelig på studentundersøkelser at vi har truffet en nerve hos denne målgruppen, og at flere unge ingeniører ønsker å jobbe hos oss. To år på rad har AF klatret til topps som det mest attraktive entreprenørselskapet blant ingeniørstudentene. For AF er dette utrolig gøy, ekstremt motiverende, og ikke minst viktig at vi sikrer oss de aller beste talentene for å møte fremtiden, avslutter Strøno.

Miljøvennlig kollektiv

Gjengen fra NTNU som vant Kampen om AF-Kollektivet i mars i 2021 har nå flyttet inn i huset på Gløshaugen. De har i år fått utfordring av AFs miljøsjef Anastasia Wraa (28) og sette seg det samme klimamålet som AF. Nemlig å halvere klimagassutslippene sine. Hvordan de skal få til dette kan du følge på Instagram @afkollektivet.