Hopp til hovedinnhold
Anlegg

God erfaring med elektriske lastebiler

Ingen eksos

I alt fire elektriske trekkvogner fra Volvo var i drift på prosjektet høsten 2024. De første to bilene ble satt i produksjon i midten av januar, mens den fjerde bilen ble levert før sommeren. Så langt er erfaringene med el-lastebilene gode, forteller logistikkleder Marco Gazzina i JV AF Ghella. 

– Noen sjåfører var skeptiske i starten, men etter hvert ble de trygge på bilene. Flere synes de er bedre å kjøre enn vanlige dieselbiler. De går stille og vibrasjonsfritt, og under drift inne i tunnelene er det gunstig at de ikke slipper ut eksos, forteller Gazzina. 

Marco er logistikkleder for JV AF Ghella, som bygger rentvannstunnel for VAV. September 2024
KJØRER ELEKTRISK: Marco Gazzina er logistikkleder på prosjektet.

Trekkvognene brukes hovedsakelig til å frakte hengere med betongelementer fra lagringsområder og ned i tunnelsystemet. Betongelementene brukes som kledning i den 11 kilometer lange tunnelen som er under bygging. Tunnelen skal etter hvert brukes til distribusjon av drikkevann. 

 

Satser elektrisk

Arbeidsfellesskapet JV AF Ghella er i ferd med å bygge tunnelsystemet. Prosjektet er del av Oslo kommunes utbygging av en reservevannforsyning for hovedstadens innbyggere. 

Oslo kommune har store klima- og miljøambisjoner. Blant annet stilles det krav om fossilfrie anleggsplasser. Prosjektet benytter elektriske anleggsmaskiner i stor utstrekning. 

Tunnelbyggerne fikk levert Norges første elektriske dumpere. Dessuten brukes elektriske hjullastere og en elektrisk veihøvel. Tunnelboremaskinen, lastemaskiner og betongbiler går på strøm. 

Batterier i stedet for dieseltank

Trekkvognene fra Volvo bygges i Göteborg som konvensjonelle lastebiler, men de er utstyrt med elmotorer og batterier der drivstofftankene vanligvis sitter. Batterikapasiteten er på 540 kWh, og de tre elmotorene leverer 666 hestekrefter. Motorene er koblet til en 12 trinns girkasse.  

Marco forteller at den lengste turen de har kjørt med bilene er tur/retur Kongsberg. Etter 170 kilometer var det 20 prosent batterikapasitet igjen. 

– Rekkevidden er ikke som på en dieselbil, men vi kjører uansett korte strekninger. Lageret som ligger lengst unna, er 10 kilometer fra riggplassen, sier Gazzina. 

Han trekker også frem at Norge har en god ladeinfrastruktur om man skulle legge ut på langtur. Bilene tar inntil 250 kW lading. 

Elektriske Volvo lastebiler brukes av JV AF Ghella, som bygger rentvannstunnel for VAV. September 2024
LADEPORT: Kjent teknologi for folk som har erfaring med elektriske personbiler.

Stor ladeeffekt

Marco overvåker energiforbruket til bilene. Han oppdaget at bilene av og til kom ut av tunnelen med mer strøm på batteriene enn da de kjørte inn. 

– Jeg trodde noe var feil, men det viste seg at ladeeffekten når bilene kjører ned i tunnelen med full last er større enn forbruket på vei opp med tom bil. Kjøretøyene kan lade opptil 2% i en bakke på rundt en kilometer, smiler han. 

Elektrifisering av maskinparken er bare ett av mange tiltak for å få ned klimautslipp på anleggsprosjekter. Mindre bruk av ressurser, lavkarbonbetong og endring av konstruksjoner kan både gi lavere utslipp og mindre inngrep i naturen.   

Logistikkleder Marco Gazzina, produksjonsleder Lars Henrik Aasen og sjåførene Carlos Soares, Adelio Pereira, Javier Amador og Andre Cardoso. September 2024
LOGISTIKKGJENGEN: Logistikkleder Marco Gazzina, produksjonsleder Lars Henrik Aasen og sjåførene Carlos Soares, Adelio Pereira, Javier Amador og Andre Cardoso.