Hopp til hovedinnhold
Anlegg

Petter (19) jobber ute i 25 minus: – Det har vært j... kaldt

– Artig at det smeller

Som lærling i fjell- og bergverksfaget har ikke Petter en varm anleggsmaskin å søke tilflukt i når vinterkulda biter. På prosjekt Ny lufthavn i Mo i Rana jobber han med sprengning. 

Denne februardagen er 19-åringen i gang med å lade på den østlige delen av anleggsområdet. Rekker med borehull viser hvor det skal skytes samme kveld.  

Petter tar en dynamittgubbe, fester tenneren og senker dynamitten til bunnen av borehullet. Senere kommer en bil som fyller borehullene med det flytende sprengstoffet slurry. På toppen skal det enda en dynamittgubbe. Når dynamitten går av, eksploderer slurryen. 

– Det er kjempeartig. Artig at det smeller litt, gliser trønderen. 

Petter gikk bygg- og anleggsteknikk på Ole Vig videregående skole i Stjørdal. Han valgte Anleggsteknikk på Vg2, og siden juni 2023 har han vært lærling for AF Anlegg på prosjektet i Mo i Rana. Petter er veldig fornøyd med yrkesvalget. 

– Dette er helt klart et artig yrke, som jeg tviler på at du blir lei av, sier han. 

Kulderekord

Vinteren 2023/2024 har budt på lave temperaturer i Rana. 28. november ble det satt ny kulderekord ved Mo i Rana lufthavn, med 27,1 minusgrader. I desember var det nede i 26,8 kuldegrader og en snittemperatur på -9,3, ifølge værtjenesten yr.no. Målingene er gjort ved den gamle lufthavnen noen kilometer i luftlinje fra Fagerlia, der den nye flyplassen bygges. 

– Det har vært j... kaldt. Man må ha på kjeledress, og alt går saktere, sier Petter. 

– Hvordan holder du varmen når det er så kaldt? 

– Man får begynne å springe da, ler han. 

– Og så har vi fått eget utstyr på sprengning. Vi har innerhansker og sokker med varmekabler. 

– Du har ikke blitt syk? 

– Nei. 

Kvalitetskrav

Iver André Josten er produksjonsleder på anlegget. Han sier det merkes godt når det er 20-25 kuldegrader. Kulda kan skape utfordringer både for folk, maskiner og utstyr, men så langt mener Josten at de har kommet greit fra det. 

– Jeg hyller virkelig de folkene vi har ute, både de som går på sprenging og andre som jobber ute når det er såpass kaldt og fortsatt klarer å holde produksjonen i gang. 

– Går arbeidet tregere? 

– Ikke direkte på grunn av kulden, men på grunn av snøfall. Vi har beredskap og folk som høvler veier og brøyter både dag og natt. Så vi har rigget oss for dette føret, men vi merker at når det er skikkelig intenst snøvær, dabber det litt av på produksjonen.

Ved arbeid på fyllinger må snøen fjernes før utlegging av stein. Ellers risikerer man setninger i fyllingen når våren kommer.  

– Det er veldig mye arbeid med rensking av snø både før utlegging av stein og også på lasteplassene og før vi sprenger. Vi skal levere en bestemt kvalitet, og da er det veldig viktig at vi ikke blander snø i fyllinga. Dette er det også stort fokus på fra byggherren, forklarer Josten. 

Terminalbygget skal bygges på en svær fylling, og det er strenge krav til dokumentasjon på fyllinga. Også tredjepartskontroller utføres på området.  Om alt går etter planen, skal den første delen av rullebanen asfalteres på sensommeren. Da skal også byggingen av terminalbygget være i gang. 

– Ganske gøy

Prosjektet i Mo i Rana er den første nye flyplassen som bygges i Norge siden Båtsfjord lufthavn sto ferdig i 1999. Avinor er byggherre, og AF Anlegg har fått oppdraget med å bygge en komplett flyplass med vei, infrastruktur, flytekniske installasjoner, terminalbygg og driftsbygg.

Andre kvartal 2027 skal den nye lufthavnen stå klar. Lærling Petter Heide synes det er stas å få være med på prosjektet. 

– Det er et veldig spesielt prosjekt. Det er ikke ofte det blir bygd en ny flyplass i Norge, så det er ganske gøy.