Hopp til hovedinnhold
Anlegg

Flytter fjell midt i Oslo sentrum

Nær det nye regjeringskvartalet

1. juli 2024 stengte Ring 1 mellom Oslo Spektrum og krysset Pilestredet/St. Olavsgate. Veistrekningen, som blant annet omfatter Vaterlandstunnelen og Hammersborgtunnelen, oppgraderes og terrorsikres i forbindelse med byggingen av det nye regjeringskvartalet. 

Deler av Hammersborgtunnelen skal senkes åtte meter som følge av nærheten til regjeringskvartalet. JR Anlegg, et selskap i AF Gruppen, har fått oppdraget med å senke veien. 

– Vi står for berguttak, injeksjon og fjellsikring og leverer et ferdig rensket trau. Deretter overtar Veidekke, som skal støpe og bygge veien, forteller Runar Lundberg, anleggsleder i JR Anlegg. 

GRAVER I OSLO SENTRUM: Runar Lundberg er anleggsleder på prosjektet.

Endret bybilde

Kontorbrakka står bak byggegjerder midt i Pilestredet. Fra kontoret er det en kort spasertur østover gjennom Hammersborgtunnelen, hvor omgivelsene er veldig forandret i forhold til slik det var tidligere. 

Det tidligere betonglokket og den gamle Y-blokka, den som var prydet med kunst av Picasso og Nesjar, er borte. Veien er også borte. Gamle Deichmanske bibliotek står på kanten av det som er en kjempestor grop. På motsatt side er den nye A-blokken under bygging. 

PÅ KANTEN: Området rundt Gamle Deichmanske bibliotek er i rask endring.

Grubbegata er kuttet tvert av. En betongprofil og armeringsjern vitner om det tidligere gateløpet. 

Ved utgangen av Hammersborgtunnelen viser lange rekker med borehull hvor berget skal injiseres. Runar Lundberg peker mot den andre siden av gropa, i retning Møllergata. 

– Der hvor den hvite lastebilen står, der var hovedbrannstasjonen, forteller han. 

Ved tunnelåpningen skal det tas ut masser i fire meters høyde. Lenger borte skal man ti meter ned. 

 – Fra veibanen her skal vi ha ut 170.000 tonn fjell, sier anleggslederen. 

SKAL GRAVE SEG NED: Mange høydemeter fjell skal fjernes i veitraseen. Akersgata går på den andre siden av byggegjerdet.

Dårlig berg

Berget er dårlig og består for en stor del av alunskifer. Alunskifer behandles som spesialavfall og stiller ekstra krav til mannskap og maskiner. Arbeidstøy vaskes etter egne rutiner, og maskinene rengjøres regelmessig for å unngå at gjørme fra byggegropa tørker og blir til støv som forurenser byggeplass og omgivelser. Egne tiltak sørger for at lastebilene som frakter vekk massene, ikke drar med seg søle ut på veinettet. 

Litt lenger øst i retning Vaterlandstunnelen er det en 100-tonns gravemaskin med pigg som står for grovarbeidet. Flere andre gravemaskiner jobber med å ta ut masser og laste lastebilene som går i skytteltrafikk ut fra prosjektet med masse. 

KRAFTIG UTSTYR: Store gravemaskiner pigger fjell og graver ut masse.

Park og grøntområde

Det er Veidekke som oppgraderer Ring 1-tunnelene for Statens vegvesen. Kontrakten er på 2,1 milliarder kroner. Både Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen får nye rør, kabler, ledninger, skilting og belysning i tillegg til nødvendig tunnelsikkerhetsutstyr. Over den nye veien skal det etableres et lokk hvor det blir park og grøntområde. 

PARK: Illustrasjon av det nye regjeringskvartalet. Gateløpet hvor det nå jobbes med å ta ut masser, ligger under parkområdet til venstre i bildet.Foto: Statsbygg/Team Urbis/Nordic Office of Architecture

JR Anlegg er engasjert som underentreprenør på grunnarbeidene på Hammersborgtunnelen og strekket mellom Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen. Runar Lundberg legger ikke skjul på at han synes det er moro å være med på arbeidene knyttet til det nye regjeringskvartalet. 

– Det er en tillitserklæring å bli engasjert til dette oppdraget. Vi har et veldig godt forhold til Veidekke, sier Lundberg. 

JR Anlegg har kjernekompetansen innen grave-, høvel- og dosertjenester. Daglig leder Jon Arve Rognerud sier oppdraget i Oslo sentrum passer selskapet veldig bra. 

– Å være en del av et stort infrastrukturprosjekt gir verdifull erfaring som kan brukes til å forbedre selskapets kompetanse og kapasitet på fremtidige prosjekter. Det kan også føre til økt synlighet og muligheter for samarbeid med andre selskaper på nye prosjekter. Det viser i tillegg at vi kan håndtere store, komplekse prosjekter i JR, sier Rognerud.