– Vi sier vi er den mest nysgjerrige entreprenøren. Får vi mange gode ideer fra ulike deler av virksomheten?
– Absolutt! Det kommer stadig inn nye ideer, og folk i AF er generelt veldig interessert i å dele erfaringer og særlig suksesshistorier. Denne tydelige kulturen for innovasjon og deling er et stort konkurransefortrinn for et konsern som favner så mange selskaper og enheter.
Leder for innovasjon, Øyvind Kjøllesdal, er en del av gjengen på 11 som utgjør Innovasjon & Digital (I&D) i konsernet. I innovasjonshuben på hovedkontoret, bobler det av aktivitet i avdelingens mange armer. Både utforskning av nye forretningsmuligheter, digital utvikling og forbedring av eksisterende virksomhet er en del av innovasjonssatsingen. Med 6000 medarbeidere i AF, kan det virke krevende å fange opp alle de gode ideene og ikke minst dele verktøy og beste praksis slik at hele konsernet kan dra nytte av forbedringene.
– Hvordan er innovasjonsarbeidet organisert?
– Vi har en overordnet visjon og strukturell tilnærming til oppgavene vi skal løse, men innovasjon skjer også i dynamiske og ustrukturerte former mellom prosjekter og forretningsenheter, sier Øyvind og legger til at det er viktig.
Han forteller om mange innovative kollegaer ute i de ulike enhetene som er spesielt nysgjerrige og vil forandre bransjen. I&D blir kontaktet direkte, men får også forslag gjennom idéboksen hvor ansatte oppfordres til å spille inn utfordringer eller løsningsforslag som vil forbedre arbeidshverdagen og måten vi gjennomfører prosjekter på.
– Et veldig viktig område for oss i I&D er å skape arenaer og nettverk på tvers av prosjekter og selskaper og dele erfaringer og tanker om produktforbedringer, forteller Øyvind.
Innovasjon & Digital jobber kontinuerlig med digitalisering, bedre utnyttelse av data og er stadig på utkikk etter nye forretningsmuligheter for selskapet.