Hopp til hovedinnhold
Anlegg

Ny bru over E6 skal stå i 100 år

Avdekket svakheter

Den dramatiske kollapsen av Tretten bru førte til at 14 bruer av samme type ble stengt for kontroll. Kontrollen avdekket svakheter ved Sletta bru, og det ble besluttet at brua måtte rives og erstattes. 

Eiqon, et selskap i AF Gruppen, ble tildelt jobben med å rive den eksisterende brua og bygge ei ny bru. Bruingeniør Grzegorz Piechowski er prosjektleder. 

– Den største utfordringen var rivejobben. Riving, opprydding og sortering måtte gjennomføres i løpet av en helg mens E6 var helt stengt, sier Piechowski. 

PROSJEKTLEDER: Bruer er Grzegorz Piechowskis spesialfelt.

Spennarmert bjelkebru

Den nye brua består av to nye landkar, ny betongsøyle mellom veiløpene og selve brulegemet. Byggingen foregår i etapper. Nordgående løp holdes stengt mens denne delen av brua bygges. Deretter flyttes trafikken over i nordgående løp mens brua over sydgående løp bygges. Arbeidet skal være ferdig 4. juli. Statens vegvesen er byggherre. 

I midten av mars ble det arbeidet med armeringen på den første delen av brua, som er ei spennarmert bjelkebru.  

Sju rør støpes ned i konstruksjonen. I hver ende av rørene er det ankerhoder. Når betongen er herdet, vil hver av de sju kablene som løper gjennom rørene spennes opp med 400 tonns trykk. Slik møtes kravene til bruas bæreevne. 

– Dette er en velprøvd konstruksjon. Vi bygger for at brua skal vare i 100 år, sier Piechowski. 

  • BYGGES I ETAPPER: Trafikken går i det sydgående løpet mens brua over nordgående løp bygges.
  • SNART KLART FOR STØP: Rundt 75 tonn armering går med til brukonstruksjonen.
  • RIVEJOBB: Det gamle landkaret på vestsiden av E6 er snart borte.

Stengte 14 bruer

15. august 2022 kollapset Tretten bru i Øyer kommune mens et vogntog og en personbil kjørte over brua. Ingen av førerne ble alvorlig skadet. 

Hendelsen førte til at 14 fagverksbruer i tre ble stengt mens sikkerheten ble vurdert. Sletta bru var en av disse bruene. Det ble besluttet at den eksisterende brua ikke kunne forsterkes og måtte erstattes av ei ny bru. Rivingen av Sletta bru startet 22. november 2024.  

Fire måneder senere inspiserer prosjektleder Grzegorz Piechowski armeringen på brudekket over det nordgående løpet på E6. Snart er det klart for støp. 

– Vi skal støpe 202 kubikkmeter betong. Det tar 8-10 timer og krever 30 betongbiler, sier Piechowski. 

Eiqon spesialiserer seg på bygging og rehabilitering av bruer og dammer. Daglig leder Ragnar Reitan er glad for oppdraget i Eidsvoll. 

– Vi setter pris på tilliten fra Statens vegvesen. Oppdraget ligger i kjernen av vår virksomhet, og Grzegorz og hans folk sørger for at vi leverer ei bru av høy kvalitet til avtalt tid, sier Reitan.