Nødvendig utvidelse
Prosjekt «Utvidelse Non-Schengen Øst» (UNSØ) omfatter fem nye flyoppstillingsplasser med teknisk infrastruktur og et bygg på cirka 30.000 kvadratmeter knyttet til pir øst, med tilhørende teknisk infrastruktur. Anlegget ble satt i operativ prøvedrift 20. mai.
Den nye delen av flyplassen sørger for at kapasiteten for trafikk utenfor Schengen øker fra 5,5 millioner passasjerer per år til 8 millioner passasjerer. Prosjektets totale kostnadsramme er 3,3 milliarder kroner. For Avinor og Oslo lufthavn er prosjektet viktig, forteller Liv Karin Sundsvold, avdelingssjef driftskoordinering i Avinor.
– Et utvidet Non-Schengen område gir svært viktig og nødvendige kapasiteter i flere flyoppstillingsplasser og gates, og mer plass til trafikken og utviklingen etter covid 19-pandemien. At det sikres nødvendige kapasiteter på landets hovedflyplass er avgjørende for Avinors samfunnsoppdrag, herunder behovene til norsk næringsliv i form av arbeidsplasser, turisme og eksport av norske varer til verdensmarkedet, forklarer Sundsvold.
– Prognosene vi har viser at trafikken fra utlandet vil øke så mye i årene fremover at vi ikke ville hatt kapasitet på Oslo lufthavn uten denne utvidelsen, tilføyer Sundsvold.